واتساپ

اول ایمنی، بعدا آزمایش

1403/01/31

 

نکات ایمنی کار در آزمایشگاه های شیمی

 

فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم به عنوان یکی از مراجع اصلی خرید و توزیع مواد شیمیایی, همواره بر خود واجب دانسته است که مهم ترین رکن و اساسی ترین اصل کار با مواد شیمیایی, که همان ایمنی کار با مواد شیمیایی است را در مقاله ای به خوانندگان و خریداران مواد شیمیایی به اشتراک بگذارد, که این امر در این این مقاله محقق گردید. 


چه خطرهایی در آزمایشگاه ما را تهدید می کند؟

 

بسیاری از آزمایشگاه ها دارای خطرات قابل توجهی می باشند و پیشگیری از حوادث آزمایشگاهی نیاز به دقت زیاد و هوشیاری مداوم و رعایت نکات ایمنی دارد. نمونه هایی از عواملی که سبب خطر در آزمایشگاه ها می شوند عبارتند از وجود ولتاژ بالا، فشارها و دماهای بالا و پایین، مواد شیمیایی خورنده و سمی و بخارات شیمیایی مواد تبخیر شونده و تصعید شونده، تشعشعات، آتش سوزی، انفجارها و مخاطرات زیستی از جمله ارگانیسم های عفونی و سموم آنها از این قبیل خطرات می باشند. لذا اقدامات، جهت محافظت در برابر حوادث احتمالی آزمایشگاهی شامل آموزش ایمنی و اجرای سیاست های ایمنی آزمایشگاهی، بررسی ایمنی طرح های آزمایشی، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و استفاده از سیستم یکپارچه برای عملیات های خطرناک می باشد.

 

ارسال انواع مواد شیمیایی به سراسر کشور توسط اشیم


خطرات شیمیایی در آزمایشگاه کدام اند؟

 

مواد شیمیایی خطرناک برای کسانی که در آزمایشگاه‌های شیمی، صنعتی و دانشگاهی مشغول به کار هستند می تواند ایجاد خطر نماید. مواد شیمیایی آزمایشگاهی شامل عوامل ایجاد کننده سرطان (سرطان زا)، سموم (مانند مواردی که بر کبد، کلیه و سیستم عصبی تأثیر می گذارند)، محرک ها، خورنده ها، موادحساسیت زا و همچنین عواملی که بر روی سیستم گردش خون اثر می گذارند یا به ریه ها، چشم ها یا غشاهای مخاطی و پوست آسیب می رسانند، می باشند. 

 

خرید انواع مواد شیمیایی به صورت خرده و عمده در اشیم


10 مورد از عوامل بیولوژیکی و سموم بیولوژیکی در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی 

 

بسیاری از افراد آزمایشگاه های شیمی, زیست شناسی جانوری, زیست شناسی گیاهی و آزمایشگاه های تشخیص طبی، روزانه در معرض خطرات بیولوژیکی قرار می گیرند. این خطرات در سراسر آزمایشگاه مانند خون و مایعات بدن، نمونه های کشت، بافت بدن و اجساد و حیوانات آزمایشگاهی و همچنین سایر افراد وجود دارد. در بین این موارد, تعدادی عوامل بیولوژیکی (به عنوان مثال، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و پریون ها) و سمومی هستند که پتانسیل ایجاد یک تهدید جدی برای سلامت و ایمنی عمومی، سلامت حیوانات یا گیاهان، یا محصولات حیوانی یا گیاهی دارند که به 10 مورد آن می پردازیم.

1- سیاه زخم : سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد است که توسط یک باکتری به نام باسیلوس آنتراسیس ایجاد می شود.


2- آنفولانزای پرندگان : آنفلوانزای پرندگان توسط ویروس آنفولانزای A ایجاد می شود.


3- بوتولیسم: موارد بوتولیسم معمولاً با مصرف غذاهای کنسرو شده ایجاد می شوند.


4- بیماری های ناشی از غذا: بیماری های منتقل شونده از غذا توسط ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، سموم و فلزات ایجاد می شوند و دارای علائم مختلفی هستند.


5- هانتا ویروس: هانتا ویروس ها از مدفوع خشک، ادرار یا بزاق موش و موش به انسان منتقل می شود.


6-بیماری لژیونرها: بیماری لژیونرها یک بیماری باکتریایی است که معمولاً با آئروسل های مبتنی بر آب همراه است.

 

خرید انواع حلال ها در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


7- کپک‌ ها و قارچ ‌ها: کپک ‌ها و قارچ ‌ها با تولید هاگ و انتقال از طریق هوا، آب یا حشرات ممکن است اثرات منفی بر سلامت انسان از جمله واکنش‌های آلرژیک، آسم و سایر مشکلات تنفسی داشته باشد.


8- ریسین: ریسین یکی از سمی ترین سموم گیاهی است که به راحتی تولید می شود. این در گذشته به عنوان یک سلاح بیوتروریستی استفاده شده است و همچنان یک تهدید جدی است.


9- آبله : آبله یک بیماری بسیار مسری است که منحصر به انسان است. 


10- تولارمی: تولارمی به عنوان "تب خرگوش" یا "تب مگس گوزن" نیز شناخته می شود و بسیار عفونی است. 

 

خرید خرده و عمده انواع مواد شیمیایی دارویی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


خطرات فیزیکی در آزمایشگاه های شیمیایی کدام اند؟

 

علاوه بر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیکی، افراد مشغول به کار در آزمایشگاه می توانند در معرض خطرات فیزیکی متعددی نیز قرار گیرند. برخی از خطرات فیزیکی رایجی که ممکن است با آنها مواجه شوند, ارگونومیک (آسیب های بدنی و بافتی طولانی مدت حاصل از کار زیاد)، تشعشعات یونیزه کننده، تشعشعات غیریونیزه کننده و خطرات نویز می باشند. 

 

عرضه مستقیم مواد شیمیایی در اشیم


آتش, محتمل ترین خطر آزمایشگاهی

 

آتش سوزی شایع ترین خطر جدی در یک آزمایشگاه معمولی است. در حالی که روش‌ ها و آموزش مناسب می‌تواند احتمال آتش‌ سوزی تصادفی را به حداقل برساند اما آزمایشگران همچنان باید برای مقابله با آتش‌سوزی اضطراری آماده باشند. در مقابله با آتش سوزی آزمایشگاهی، تمام ظروف مواد عفونی باید برای مهار در اتوکلاو، انکوباتور، یخچال یا فریزر قرار داده شوند.

 

خطر حریق ایمنی در آزمایشگاه


تجهیزات حفاظت فردی در آزمایشگاه 

 

تجهیزات حفاظت فردی یا PPE وسایلی هستند که جهت جلوگیری از قرار گرفتن مستقیم افراد در معرض مواد خطرناک استفاده می‌شوند. اگرچه PPE خطرات را از بین نمی برد، اما به محافظت از کاربر در برابر خطرات کمک می کند. 


PPE شامل چه مواردی می شود؟

 

پیراهن های آستین بلند، روپوش های آزمایشگاهی، پیش بند.
شلوار بلند و پوشیده
کفش پوشیده
عینک ایمنی
محافظ صورت 
دستکش ایمنی


دستکش های ایمنی مرسوم کدام اند؟

 

2 نوع رایج از دستکش ایمنی وجود دارد که به طور وسیع در آزمایشگاه ها و محیط های مربوطه استفاده می شود، دستکش لاتکس و نیتریل. دستکش های لاتکس، حساسیت بالایی دارند که برای جراحی بسیار مناسب هستند. از طرف دیگر، دستکش  ‌های نیتریل دستکش‌هایی هستند که پروتئین لاتکس ندارند و به عنوان بادوام ترین، مقاوم در برابر پارگی و بسیاری از مواد شیمیایی شناخته می شوند. علاوه بر تمام مزایا، دستکش ‌های نیتریل دارای معایبی نیز هستند، زیرا می ‌توانند نقره و فلزات واکنش‌ پذیر بالا را اکسید کنند، زیرا این فلزات می‌توانند با گوگرد واکنش دهند. بنابراین، فردی که آن را پوشیده است باید در هنگام استفاده از این نوع دستکش، مراقبت بیشتری داشته باشد.

 

لوازم پوششی ایمنی در آزمایشگاه


موارد ذکر شده در این مقاله, بخش کوچکی از موارد الزامی رعایت در آزمایشگاه ها و همچنین نکات ایمنی مربوط به شرایط های مختلف آزمایشگاهی بودند و نکات بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد که در مقالات بعدی, بر روی سایت فروشگاه مواد شیمیایی اشیم قرار خواهد گرفت.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left