واتساپ

فواید و مضرات مواد نگهدارنده

1403/01/09

 

فواید مواد نگهدارنده

 

نگهدارنده ها با جلوگیری از فساد مواد غذایی، مواد آرایشی و دارویی، ماندگاری این مواد را افزایش می دهند. برخی مواد نگهدارنده مانند مواد ضد میکروبی، نیتریت ها، نیترات ها، بنزوات ها و دی اکسید گوگرد و غیره، رشد باکتری ها، مخمرها و کپک ها را از بین می برند و یا به تاخیر می اندازند و سبب تاخیر در فساد ماده مورد نظر می شوند. آنتی اکسیدان هایی مانند بوتیله هیدروکسی تولوئن (BHT)، بوتیله هیدروکسی آنیزول (BHA) و پروپیل گالات نیز تجزیه چربی ها و روغن ها را کند یا متوقف می کنند و سبب تازه ماندن این قبیل از مواد می شوند. نگهدارنده های ضد آنزیمی مانند اسیدهای سیتریک و اریتوربیک، فرآیندهای آنزیمی مانند رسیدن در میوه ها و سبزیجات را حتی پس از برداشت نیز به تاخیر می اندازد. علاوه بر مواد شیمیایی و سنتزی مطرح شده, مواد طبیعی مانند نمک، شکر، سرکه و ادویه جات نیز از زمان های بسیار قدیم به عنوان نگهدارنده در موارد مختلف استفاده می شده اند اما اکثر نگهدارنده های مورد استفاده امروزی سنتزی هستند. تحقیقات ثابت کرده است که چندین نگهدارنده طبیعی به دست آمده از گیاهان، حیوانات، میکروب ها و مواد معدنی حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد آنزیمی هستند. عصاره های ریحان، میخک و رزماری جایگزین های امیدوارکننده ای برای همتایان سنتزی خود هستند. هدف این مقاله افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر نگهدارنده‌های سنتزی است و استفاده از نگهدارنده ‌های طبیعی را برای اثربخشی بهتر، ایمنی بالاتر و حفظ مواد در کنار بهبود سلامت عمومی توصیه می‌کند. همه این موارد سبب شده است تا مواد نگهدارنده به عنوان دسته ای پرکاربرد از مواد شیمیایی دسته بندی شوند و فواید زیادی در صنایع غذایی, آرایشی و بهداشتی و غیره داشته باشند اما بایستی توجه نمود که تعدادی از آنها سمی هستند و چندین مورد دیگر دارای عوارض جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی هستند که در ادامه, اُشیم به مضرات مواد نگهدارنده خواهد پرداخت.

 

خرید خرد و عمده انواع مواد نگهدارنده در فروشگاه اشیم


10 ماده مضر نگهدارنده

 

محققان گزارش کرده‌اند که نگهدارنده‌های مصنوعی مانند نیترات ‌ها، بنزوات ‌ها، سولفیت ‌ها، سوربات ‌ها، پارابن‌ ها، فرمالدئید، BHT، BHA و چندین ماده دیگر می ‌توانند خطرات جدی برای سلامتی مانند حساسیت، آسم، بیش فعالی، آسیب ‌های عصبی و سرطان ایجاد کنند. 


1- پروپیل گالات

 

ماده شیمیایی پروپیل گالات به عنوان یک ماده نگهدارنده در موادغذایی گوشتی، انواع ترشی ها، خیار شورهای آماده، سس و رب گوجه فرنگی، چاشنی های مختلف و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی به عنوان نگهدارنده می تواند مضر باشد و عوارض مختلفی را ایجاد کند و همچنین سبب آسیب دیدگی کبد در دراز مدت شود. علاوه بر این می تواند سبب مشکلات تنفسی نیز بشود.

 

عرضه مستقیم انواع مواد نگهدارنده در فروشگاه اشیم


2- سولفیت ها

 

سولفیت ها معمولا به جهت حفظ و ماندگاری میوه های خشک، کمپوت میوه ها، ذرت، زیتون های فراوری شده و کنسرو شده و سرکه مورد استفاده قرار می گیرند. سولفیت ها می توانند منجر به عوارض جانبی مختلفی از جمله تپش قلب و حساسیت های شدید مانند آسم شوند. علاوه بر این، سولفات ها از عوامل ایجاد کننده درد مفاصل و سر درد نیز می باشند و اگربه مقدار زیاد و بیش از حد مجاز مورد استفاده قرار گیرند احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهند. ذکر این نکته ضروری است که سولفیت ها ممکن است با نام های دی اکسید گوگرد، بیسولفیت پتاسیم، سدیم بیسولفیت یا سولفیت سدیم نیز معرفی شوند. 

 

انواع مواد نگهدارنده با بالاترین کیفیت در اشیم


 3- پروپیلن گلیکول و کربوکسی متیل سلولز

 

این دو ماده شیمیایی به عنوان ماده نگهدارنده در تولید محصولات لبنی و علی الخصوص بستنی مورد استفاده قرار می گیرند. پروپیلن گلیکول معمولا به عنوان یک ترکیب ضد یخ و حذف رنگ نیز مورد استفاده می شود. ماده شیمیایی کربوکسی متیل سلولز نیز یکی از ترکیبات شیمیایی و مواد افزودنی و نگهدارنده می باشد که تثبیت کننده نیز هست و معمولا در تهیه سس های سالاد، پنیر و شکلات استفاده می شود. در طی مطالعاتی که در آزمایشگاه مشخص شده است که کربوکسی متیل سلولز سبب تحریک تولید تومور در بدن و افسردگی می شود.

 

گیلیسیرید ها به عنوان مواد نگهدارنده در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


4- گلیسیریدها (مونو گلیسیرید و دی گلیسیرید) 

 

گلیسیریدها معمولا به عنوان نگهدارنده و جهت افزایش ماندگاری محصولات غذایی خشک مانند کیک ها، کلوچه، نان صنعتی و غیره استفاده می شود. علاوه بر این موارد، مونو و دی گلیسیریدها جهت حفاظت سایر مواد غذایی از جمله آجیل های بسته بندی شده، سبزیجات آماده نیز استفاده می شوند. علاوه بر خاصیت نگهداری گلیسیریدها, این دسته از مواد سبب افزایش چربی نامطلوب بدن نیز می شوند.

 

ارسال مواد نگهدارنده توسط فروشگاه اشیم


5- نیترات ها 


نیترات ها و مخصوصا نمک نیترات سدیم یکی دیگر از مواد شیمیایی مضر و نگهدارنده در مواد غذایی هست که برای حفظ ماندگاری محصولات گوشتی مانند انواع سوسیس ها و کالباس ها و غیره استفاده می شود. این ترکیب نیتروژن دار برای بدن بسیار خطرناک هست و می تواند منجر به سرطان معده شود. برخی از کشورهای اروپایی استفاده از نمک های نیترات را به عنوان نگهدارنده مواد غذایی ممنوع کرده اند.

 

نیترات ها نگهدارنده با پایین ترین قیمت در اشیم


6- مالئیک هیدرازید 

 

این ماده شیمیایی نگهدارنده معمولا به سیب زمینی ها اضافه می شود تا از سبز شدن پوست سیب زمینی  و جوانه زدن بر روی آنها جلوگیری شود. این ماده نگهدارنده یک مهار کننده شیمیایی است و می تواند منجر به سرطان شود.

 

برومات مواد نگهدارنده


7- برومات 


این ترکیب شیمیایی، رایج ترین و پرمصرف ترین ماده نگهدارنده در آرد و نان سفید است که میتواند سبب اسهال شود و مواد مغذی موجود در آرد و نان را از بین ببرد.

 

اسید سیتریک با گرید خوراکی در اشیم


8-اسید سیتریک حاصل از اسید سولفوریک

 

اسید سیتریک یک اسید مفید و ماده ای مغذی به حساب می آید که در بیشتر مرکبات یافت می شود اما اسید سیتریکی که از اسید سولفوریک بدست آید، بسیار مضر بوده و می تواند منجر به ایجاد حساسیت در بدن شود.

 

خرید اسید سیتریک صنعتی و خوراکی در فروشگاه اشیم


9- بنزوات ها


بنزوات ها به عنوان نگهدارنده به انواع ترشی ها، کمپوت های میوه و آب میوه ها اضافه می شوند. بنزوات می تواند باعث ایجاد حساسیت شود و در موارد بسیار شدید می تواند منجر به آسیب های مغزی نیز بشود.

 

بنزوئات مواد نگهدارنده در فروشگاه آنلاین اشیم


10- بوتیل هیدروکسی آنیزول 

 

هیدروکسی آنیزول بوتیله یا   BHAیک ترکیب شیمایی جامد است که جهت حفظ و ماندگاری کره، گوشت، چیپس های بسته بندی شده، روغن های گیاهی، غلات و غیره استفاده می شود و نقش آن، جلوگیری از سفت شدن این مواد غذایی است. این ترکیب شیمیایی میتواند یکی از مواد سرطان زا باشد. 

 

مواد نگهدارنده سرطان زا

 

بعد از شناخت تعدادی از مواد شیمیایی مورد استفاده به عنوان مواد نگهدارنده, بایستی به این نکته توجه کرد که استفاده از این مواد به صورت مجاز و در حد کم مشکل ساز نمی باشد. اما استفاده بیش از حد از این مواد و استفاده زیاد از غذاهای آماده می تواند سبب مشکلات فراوانی شود. فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم امیدوار است که این مقاله مورد رضایت شما واقع شده باشد.

 

خرید انواع مواد شیمیایی در اشیم

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left