واتساپ

عیار طلا چگونه محاسبه می شود؟

1403/01/31

 


در این مقاله، اشیم به یک مبحث شیمیایی پرداخته است که ممکن است بارها به آن برخورده باشید و یا حتی روزانه با آن سر و کار داشته باشید. اصطلاح عیار و به خصوص عیار طلا و چگونگی محاسبه آن موضوع این مقاله اشیم می باشد.


عیار طلا چیست؟ 

 

شاید این سوال در هنگام خرید طلا برای شما هم مطرح شده باشد که منظور از عیار طلا چیست. بهتر است اینگونه این سوال را مطرح کنیم که هنگامی که صحبت از طلا می ‌شود، درصد خلوص آن چقدر است. به صورت کلی بهتر است بدانید که طلا، یک عنصر فلزی بسیار نرم و چکش خوار است و نمی ‌توان از آن به صورت ۱۰۰٪ خالص استفاده نمود. به همین علت هنگام ساخت یک قطعه طلا به عنوان یک زیورآلات، عناصر دیگری نظیر مس، نیکل، نقره و غیره را به آن اضافه می‌ کنند تا استحکام آن افزایش یابد. جهت اندازه گیری میزان این ناخالصی طلا، از واحد ”عیار” استفاده می کنند. 
همانطور که گفته شد، به میزان خلوص یک قطعه طلا، عیار آن قطعه می‌ گویند. به عیار، قیراط نیز گفته می‌شود که در زبان انگلیسی ، Karat یا Carat نوشته می ‌شود. (البته از اصطلاح قیراط برای الماس بیشتر استفاده می گردد) به همین علت، سمبل یا حرف نشانه عیار، حرف K است؛ به عنوان مثال ”18K”. که منظور طلای 18 عیار است. البته عیار برای تمامی فلزات گرانبها استفاده می شود و مختص به طلا نمی باشد.

 

خرید انواع ترکیبات طلا در اشیم


عیار را چگونه محاسبه می کنند؟

 

میزان عیار طلا متفاوت است که این عیار می تواند از ۸ تا ۲۴ باشد. بیشترین و پرکاربردترین عیارهای طلا عبارت اند از طلاهایی با عیار ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۸، ۲۲ و ۲۴ که بیشتر از مابقی عیارها استفاده می ‌شوند.


جهت محاسبه عیار طلا از فرمول زیر استفاده می ‌شود:

 

خرید انواع نمک های طلا در اشیم


طلای ۲۴ عیار و کاربردهای آن

 

به طلای ۲۴ عیار، طلای خالص یا طلای ۱۰۰٪ نیز گفته می شود. در طلای ۲۴ عیار، تقریبا هیچ ناخالصی وجود ندارد و رنگش نسبت به طلاهای دیگر بسیار درخشان‌تر و زردتر می باشد. البته خلوص آن به طور دقیق 100 درصد نیست، زیرا همانطور که گفته شد، طلای 100 درصد قابل استفاده نمی باشد. حداکثر عیاری که برای آلیاژ طلا در نظر می‌گیرند ۲۴ است و بالاتر از  این عدد نیست و طبیعتا گرانترین نوع طلا نیز همین طلای 24 عیار می باشد. علاوه بر کاربردهای تزئینی، از طلای ۲۴ عیار در ساخت وسایل مختلف نیز استفاده می شود، برای مثال تجهیزات پزشکی، برقی، ساخت شمش و سکه از کاربردهای طلای 24 عیار می باشد. به دلیل نرم و شکننده بودن، جهت تولید جواهرات، طلای ۲۴ عیار توصیه نمی ‌شود. با این حال در کشورهای عربی این عیار از طلا بسیار رایج است.

 

طلای ۲۱ عیار به چه معناست؟

 

یکی دیگر از واحد‌های عیار مرسوم در بازار، طلای ۲۱ عیار است. عدد عیار این طلا ۸۷۵ است و این بدان معناست که خلوص طلای ۲۱ عیار برابر با ۸۷.۵ درصد است. به همین خاطر این نوع طلا در ساخت زیور‌آلات و اشیای زینتی با کیفیت بسیار پر استفاده است. طلای کویتی از نام های دیگر طلای 21 عیار می باشد.

 

خرید انواع مواد شیمیایی دارویی در فروشگاه اشیم

 

طلای ۲۲ عیار هم وجود دارد؟

 

در کنار طلای 21 عیار، طلای ۲۲ عیار نیز جهت ساخت زیورآلات بسیار استفاده می ‌شود. در طلای 22 عیار ، ۹۱.۶۷٪ شی مورد نظر را طلای خالص تشکیل داده است و مابقی آن ناخالصی های ضروری محسوب می ‌شود. همانطور که مطرح شد، افزودن ناخالصی به طلا به علت محکم تر شدن طلا می باشد، از همین رو طلای ۲۲ عیار جهت ساخت زیورآلات بسیار کاربرد دارد.

 

طلای ۱۸ عیار به صرفه است؟

 

رایج‌ ترین نوع طلا، طلای 18 عیار می باشد. ۷۵٪ این عیار، طلای خالص است و ۲۵٪ ناخالصی به همراه دارد که شامل فلزات نقره، مس و… می ‌شود. به دلیل مقاومت بالا، جهت ساخت زیورآلات بسیار توصیه می‌ شود. در مقایسه با طلای ۲۴ عیار و ۲۲ عیار، رنگ طلایی نسبتا ماتی دارد و قیمتش نیز پایین ‌تر از آنها می باشد که در مواقعی یک برتری به حساب می آید. طلای ۱۸ عیار را به صورت ۱۸K، ۱۸Kt، ۱۸k، ۷۵۰ و ۰.۷۵ نیز نامگذاری می کنند.

 

کدام عیار طلا برای زیورآلات بهتر است؟

 

جهت پاسخ به این سوال بایستی دید که کدام جنبه و ویژگی طلا برای فرد دارای اهمیت است. اگر استحکام آن در کنار ظاهر خوبش مد نظر باشد، طلای 18 عیار می تواند گزینه مناسبی باشد، البته که طلای 18 عیار می تواند یک گزینه اقتصادی تر نسبت به سایر عیارها باشد. اگر رنگ زرد طلا مد نظر باشد و یا خرید طلا جهت سرمایه گذاری باشد، طلای 24 عیار اولین گزینه است. به صورت کلی در همه عیارها، جنس خریداری شده طلا است، صرفا با درصد خلوص های متفاوت، در نتیجه بایستی جهت انتخاب عیار طلا، به کاربرد آن توجه نمود.

 

محاسبه عیار طلا زیورآلات توسط اشیم

 

محاسبه درصد خلوص طلا چگونه است؟

 

محاسبه خلوص طلا به دو روش انجام می شود:

 

1- در این روش طلای خالص ۱۰۰۰ در نظر گرفته می شود، بدان معنا که ۱ کیلوگرم یا ۱۰۰۰ گرم وزن خالص طلای مورد محاسبه است. حال طلای ۷۵۰ یعنی از ۱۰۰۰ گرم ۷۵۰ گرم یا ۷۵٪ طلای خالص در نظر گرفته می شود و مابقی درصد آن، ناخالصی و آلیاژ به کار رفته در آن می باشد.


2- در این روش طلا ۲۴ عیار را طلای خالص و همان ۱۰۰۰ در نظر گرفته می شود. درنتیجه طلای ۱۸ عیار همان ۷۵۰ یا ۷۵٪ است. به همین صورت با انجام یک تناسب ساده می ‌توان عیار هر طلایی را به راحتی به دست آورد. برای مثال طلای ۱۴k، در حدود ۵۸.۳٪ طلا دارد و ۴۱.۷٪ آن را آلیاژهای دیگر به عنوان ناخالصی تشکیل می دهد.

 

خرید انواع ترکیبات طلا به صورت خرده و عمده در اشیم

 

عیار سکه

 

علاوه بر طلا و زیورآلات ساخته شده از طلا، سکه طلا نیز در کشور ما و برخی مناطق دیگر دارای اهمیت می باشد، معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه‌ های ضرب شده را از طریق بانک ‌ها یا صرافی به بازار عرضه می ‌کند. عیار سکه، ۹۰۰ یا ۲۱.۶ می‌ باشد لذا وقتی کارگاه‌ های طلاسازی، بخواهند عیار یک قطعه طلا که کمتر از ۱۸ است را بالا ببرند، سکه طلا را آب می ‌کنند و به نسبت مناسب با طلای خالص مخلوط می ‌کنند. 

 

خرید انواع مواد شیمیایی پودری و نمک های فلزی در فروشگاه اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. جهت خرید انواع مواد شیمیایی می توانید هم از طریق سایت فروشگاه و هم از طریق سایر راه های ارتباطی با تیم فروش اشیم در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left