واتساپ

هرآنچه که برای ساخت قالب سیلیکونی به آن نیازمندید!

1403/02/11

 


در این بخش به شما آموزش می دهیم که چطور نوع قالب خود را تعیین نمایید و به چه روشی می توانید آن را بسازید. در گام اول بهتر است با انواع قالب های سیلیکونی آشنا شویم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

1- انواع قالب های سیلیکونی کدام اند؟


به طور کلی می توان قالب های سیلیکونی را به دو دسته قالب های 2 بعدی و قالب های 3 بعدی تقسیم نمود.

 

1-1- قالب های 2 بعدی

 

به شکل ساده می توان اینطور بیان نمود که اگر شما می توانید از یک سمت نمونه خود را از قالب خارج نمایید یا به بیان دیگر، زمانی که بتوانید یک بعد مدل خود را به کف قالب خود بچسبانید می توانید از مدل های 2بعدی استفاده نمایید.

 

2-1- قالب های 3 بعدی


زمانی که نیاز دارید تمام ابعاد مدل خود را قالبگیری نمایید و نمی توانید یک بعد آن را به سطح بچسبانید نیاز است که از قالب های 3بعدی استفاده نمایید.

 

در ویدئو زیر نکات بالا را با دقت بیشتر به شما توضیح می دهیم.

 

قالب سیلیکونی 2بعدی یا 3بعدی؟

 

 

 

2- ساخت قالب سیلیکونی دو بعدی


حال که نوع قالب مشخص شده است به سراغ ساخت قالب می رویم. تمام قالب های 2 بعدی به یک شکل ساخته می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.


1-2- گام اول

در ابتدا نیاز است که شما فریم قالب خود را بسازید. در این مرحله می توانید از مواد متفاوتی استفاده نمایید، مانند: چوب، مقوا، تلق و ...


2-2- گام دوم

 در این مرحله، بُعدی از نمونه خود را که سطح صاف دارد را به کف فریم ساخته شده خود بچسبانید. (می توانید برای صاف و صیغلی شدن سطح نمونه خود، آن را سمباده بزنید. برای چسباندن نمونه خود می توانید از انواع چسبهایی که مدل شما را به کف قالب بچسبانند استفاده نمایید.)


3-2- گام سوم

 سیلیکون خود را براساس نسبت اختلاط مناسبی که دارد مخلوط نمایید و چند دقیقه ای به خوبی به هم بزنید. ( معمولاً نسبت اختلاط سیلیکون های RTV2 5درصد هاردنر و سیلیکون های پزشکی یک به یک می باشد. اگر سیلیکون شما سرد می باشد توصیه می شود آن را در جایی با دمای بیشتر قراردهید تا رقیق تر شود و آسان تر با هاردند مخلوط شود.)


4-2- گام چهارم

 سیلیکون خود را به آرامی در قالب بریزید. برای این کار توصیه می شود که مواد را در یک سمت فرم بریزید و اجازه دهید جاری شود و به سمت دیگر برود، با این روش حباب های هوای محبوس به یک سمت می روند و قالب شما را خراب نمی کنند.


5-2- گام پنجم

 پس از ریختن سیلیکون در قالب باید به مدت تقریباً 15 دقیقه آن را حباب گیری نمایید تا اطمینان داشته باشید که داخل قالب شما حباب هوایی محبوس نشده باشد. بهترین روش این هست که فریم پر شده از سیلیکون را داخل اتاق های خلا قرار بدهید اما در روش های ساده تر می توانید با سشوار صنعتی از فاصله حدود 20سانتی متری به سطح قالب خود گرما دهید تا حباب های هوا به سطح بیایند. روش دیگر برای خارج کردن حباب هوا استفاده از میز ویبره هست اما اگر قالب کوچکی دارید آن را روی سطح میز قرار دهید و به میز ضربه بزنید تا نمونه شما به لرزش دربیاید و حباب های هوای آن خارج شوند. ( در قالبسازی های کارهای هنری معمولاً از روش استفاده از سشوار صنعتی استفاده می شود و به خوبی حبابگیری انجام می شود)


6-2- گام ششم

 درنهایت اجازه بدهید تا سیلیکون شما خشک شود. زمان خشک شدن سیلیکون کاملا به میزان هاردنر مصرفی شما و دمای محیط شما بستگی دارد اما زمان بین 6-10 ساعت میتواند بازه ی مناسبی برای خشک شدن قالب شما باشد.


تذکر1

 برای جداکردن آسان تر سیلیکون از مدل می توان از اسپری ها و یا واکس های جدا کننده قالب استفاده نمود که البته در اینجا الزامی نمی باشد.


تذکر2

 فراموش نکنید که سیلیکون قالبگیری را از فروشگاه هایی تهیه نمایید که از کیفیت محصول آن ها اطمینان داشته باشید به این دلیل که متاسفانه به دلیل گران شدن سیلیکون ها بسیاری از افراد سودجو مواد اضافی به سیلیکون اضافه می کنند که باعث می شود دفعات قالبگیری شما با قالب ساخته شده به شدت کاهش یابد. برای خرید سیلیکون قالبگیری می توانید بر روی خرید سیلیکون قالبگیری کلیک نمایید.

 

 چطور قالب سیلیکونی 2 بعدی بسازیم؟


در ویدئو زیر به طور کامل مراحل ساخت قالب سیلیکونی را به شما آموزش می دهیم، البته فراموش نکنید که توضیحات نوشته شده در بخش قبلی را به خوبی مطالعه نمایید.

 

 

جهت خرید سیلیکون امولشن کلیک نمایید

 

3- ساخت قالب سیلیکونی سه بعدی


به طور کلی زمانی به ساخت قالب 3بعدی نیاز داریم که بخواهیم تمام ابعاد مدل را قالبگیری نماییم. قالب های 3 بعدی را می توان به 2 دسته کلی تقسیم نمود که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم:


1-3- قالب های سه بعدی یک پارچه


در ساخت این نوع از قالب ها مانند ساخت قالب دو بعدی عمل می کنیم با این تفاوت که به جای اینکه یک بعد مدل را به کف فریم بچسبانیم، باید پایه ای برای مدل در نظر گرفته و آن را به کف فریم بچسبانیم. 
پس از اینکه فریم را آماده نمودیم، سیلیکون قالبگیری را داخل فریم ریخته و اجازه می دهیم که خشک شود.
حال برای اینکه مدل را از داخل قالب خارج کنیم باید با یک تیغ تیز قالب سیلیکونی را تا حدی که بتوان نمونه را خارج کرد برش بزنیم. 


2-3- قالب های سه بعدی چند تکه


قالب های چند تکه، قالب های حرفه ای تر و با دوام تری هستند و کار شمارا دقیق تر و تمیزتر می کنند. همانطور که از نام این قالب ها مشخص می باشد این قالب ها از چند تکه جدا از هم تشکیل می شوند که می توان آن ها را در کنار هم قرار داد و قالب اصلی را شکل داد.

 

4- چند تذکر مهم برای ساخت قالب های سیلیکونی 3 بعدی


1) فراموش نکنید که در قالب های 3بعدی حتما باید روزنه ای برای ریختن مواد به درون قالب ایجاد نمایید و باید این نکته را در ساخت قالب خود لحاظ نمایید.


2) در ساخت قالب های سیلیکونی چند تکه استفاده از اسپری یا واکس جداکننده قالب الزامی می باشد.


3) سیلیکون قالبگیری را از فروشگاه هایی تهیه نمایید که از کیفیت محصول آن ها اطمینان داشته باشید به این دلیل که متاسفانه به دلیل گران شدن سیلیکون ها بسیاری از افراد سودجو مواد اضافی به سیلیکون اضافه می کنند که باعث می شود دفعات قالبگیری شما با قالب ساخته شده به شدت کاهش یابد.

 

جهت خرید سیلیکون قالبگیری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

 چطور قالب سیلیکونی 3 بعدی بسازیم؟


در این قسمت دو روش ساخت قالب سیلیکونی 3بعدی را که در بالا توضیح دادیم در قالب ویدئو برای شما قرار داده ایم تا جزئیات کار را با دقت بیشتری ببینید.


 ساخت قالب سیلیکونی 3 بعدی یک پارچه

 


ساخت قالب سیلیکونی 3بعدی چند تکه:

 

 


• در ساخت این قالب ها می توان از گِل مدل سازی یا خمیر مدل سازی و یا هر متریال دیگری که جلوی جاری شدن سیلیکون قالبگیری را گرفت استفاده نمود.

 

جهت خرید انواع روغن های سیلیکون کلیک نمایید

 

5- خرید انواع محصولات سیلیکونی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم علاوه بر مواد شیمیایی پودری و حلال های مطرح آزمایشگاهی، انواع مواد شیمیایی دیگر مانند موم ها، چسب ها، پلاستیسایزرها و انواع سیلیکون ها را در فروشگاه خود موجود نموده است. اشیم همواره سعی داشته است تا بیشترین تنوع را رد بین محصولات خود به ارمغان آورد. لذا در این راستا انواع سیلیکون های قالب گیری، انواع روغن های سیلیکون، انواع خمیرهای سیلکون و غیره را در فروشگاه خود موجود نموده است. لذا جهت خرید انواع محصولات سیلیکونی می توانید هم از طریق سایت فروشگاه و هم از طریق راه های ارتباطی و تماس موجود، با تیم فروش اشیم در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left