واتساپ

ترکیب وایتکس و جوهر نمک مساوی با مرگ

1403/03/01

 

جوهر نمک

 

قطعا کلمه جوهر بارها به گوشتان خورده است, جوهر لیمو, جوهر مورچه, جوهر نمک و غیره از این قبیل نام ها هستند که همگی دارای یک خاصیت مشترک می باشند و آن هم خصلت اسیدی آنها است. در گذشته اسید را با نام جوهر خطاب می کردند و بسیاری از این اسامی تا به امروز نیز بر روی این اسیدها مانده است و در بین عموم رواج پیدا کرده است. در این مقاله اُشیم قصد دارد تا به یکی از این جوهرها, یعنی جوهر نمک بپردازد.


جوهر نمک همان هیدروکلریدریک اسید است!

 

شاید برای خوانندگان اوشیم این موضوع جذاب باشد که نام شیمیایی جوهر نمک, هیدروکلریدریک اسید است که بسیاری با این نام آشنایی دارند. خود اسید هیدروکلریک به نام اسید موریاتیک نیز شناخته می شود و محلول آبی از کلرید هیدروژن است. این محلول اسیدی بی رنگ است و بوی بسیار تندی دارد و در دسته ی اسیدهای قوی طبقه بندی می شود.

 

خرید انواع اسید در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


جوهر نمک در دل انسان!

 

جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید جزئی از اسید معده موجود در سیستم گوارشی است که اکثر گونه های جانوری از جمله انسان آن را دارا می باشند. جوهر نمک باعث می شود که غذا به خوبی هضم شود تا فرایند جذب آن به راحتی اتفاق بیوفتد.

 

عرضه مستقیم و بدون واسطه سولفوریک اسید در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


تاریخچه جوهر نمک

 

در اوایل قرن دهم، پزشک و کیمیاگر ایرانی به نام زکریای رازی آزمایشاتی با ترکیبی آمونیاکی (کلرید آمونیوم) و ویتریول (سولفات های هیدراته فلزات مختلف) انجام داد که آنها را با یکدیگر تقطیر کرد و توانست گاز هیدروژن کلرید را تولید کند. در انجام این آزمایش، رازی به روشی ابتدایی برای تولید اسید کلریدریک یا همان جوهر نمک برخورد کرده است که در کتاب الاسرار او («کتاب اسرار») ذکر شده است.

 

خرید اسیدسولفوریک به صورت خرده و عمده در اشیم


ویژگی های شیمیایی جوهر نمک

 

جوهر نمک گازی یک ترکیب مولکولی با پیوند کووالانسی بین اتم های هیدروژن و کلر می باشد. در محلول ‌های آبی، جوهر نمک به طور کامل تفکیک می شود و یون ‌های کلرید و  هیدروژن هیدراته (یون ‌های هیدرونیوم) را ایجاد می کند. مقدار pKa جوهر نمک در محلول آبی بسیار پایین است و محلول جوهر نمک در آب مانند یک اسید قوی عمل می کند.

 

عرضه انواع اسیدهای خوراکی در اشیم


روش تولید جوهر نمک

 

جوهر نمک معمولاً به صورت صنعتی با حل کردن کلرید هیدروژن در آب به دست می آید. کلرید هیدروژن را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد و بنابراین چندین پیش ساز برای ساخت جوهر نمک وجود دارد. تولید در مقیاس بزرگ جوهر نمک تقریباً همیشه با تولید در مقیاس صنعتی سایر مواد شیمیایی، مانند فرآیند کلرآلکالی که هیدروکسید، هیدروژن و کلر تولید می‌کند، ترکیب می ‌شود که می ‌توان آن‌ ها را برای تولید جوهر نمک ترکیب کرد.

 

خرید اسیدفسفریک بدون واسطه در اشیم


جوهر نمک, اسیدی کاربردی

 

بعد از شناخت دقیق جوهر نمک, در این قسمت اُشیم به کاربردهای جوهر نمک می پردازد.


پالایش فلز

 

همانطور که گفته شد, جوهر نمک یک اسید معدنی قوی است و در بسیاری از فرآیندهای صنعتی مانند پالایش فلز استفاده می شود. 

 

خرید انواع نمک های فلزی در فروشگاه اشیم


ترشی فولاد

 

یکی از مهمترین کاربردهای جوهر نمک در ترشی فولاد، برای حذف زنگ یا رسوب اکسید آهن از آهن یا فولاد قبل از پردازش بعدی، مانند اکستروژن، نورد، گالوانیزه کردن، و دیگر موارد است. جوهر نمک با غلظت 18 درصد، متداول ترین عامل ترشی مورد استفاده برای ترشی گریدهای فولاد کربنی است.


ساخت ترکیبات معدن با جوهر نمک

 

مشابه کاربرد قبلی که بیان کردیم، جوهر نمک برای حل کردن بسیاری از فلزات، اکسید های فلزی و کربنات های فلزی استفاده می شود که سبب ایجاد مواد جدید معدنی می شود. این تبدیل اغلب به صورت واکنش های ساده شده شیمیایی نشان داده می شود:

جوهرنمک7


جوهر نمک, ماده ای حیاتی در آزمایشگاه

 

از میان شش اسید معدنی قوی رایج در شیمی، جوهر نمک، اسیدی مونوپروتیک است که کمترین احتمال را دارد که تحت یک واکنش تداخلی اکسیداسیون کاهش (اکسایش-کاهش) قرار گیرد. جوهر نمک در کنار خاصیت اسیدیته، حاوی یون کلرید غیر واکنشی و غیر سمی نیز هست که دست واکنشگر را باز میگذارد. محلول های جوهر نمک با غلظت متوسط پس از ذخیره سازی کاملاً پایدار هستند و غلظت خود را در طول زمان حفظ می کنند. این ویژگی ها، جوهر نمک را به یک معرف اسیدی عالی تبدیل می کند. همچنین این نکته را فراموش نکنیم که جوهر نمک یک اسید ارزان نیز هست و در بسیاری از تکنیک های آزمایشگاهی مانند تیتراسیون از جوهر نمک استفاده می شود.

 

عرضه اسید کلریدریک بدون واسطه در اشیم


جوهر نمک, اسیدی با کاربردهای پایان ناپذیر

 

جوهر نمک برای تعداد زیادی از کاربردها در مقیاس کوچک، مانند پردازش چرم، تمیز کردن خانه و ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. تولید نفت می تواند با تزریق جوهر نمک به سنگ چاه نفت، حل بخشی از سنگ و ایجاد ساختاری با منافذ بزرگ تسهیل شود. اسیدی شدن چاه نفت یک فرآیند رایج در صنعت تولید نفت در دریای شمال است.
جوهر نمک برای حل کردن کربنات کلسیم نیز استفاده شده است. مواردی مانند رسوب زدایی کتری ها و تمیز کردن ملات از روی آجرکاری از مثال هایی برای حل کردن کربنات کلسیم توسط جوهر نمک می باشد. هنگامی که جوهر نمک در آجرکاری استفاده می شود، واکنش جوهر نمک با ملات سبب تولید کلرید کلسیم، دی اکسید کربن و آب می شود:

 

کاربردهای جوهرنمک


ترکیب جوهر نمک و وایتکس ممنوع!

 

یکی از کاربردهایی که برای جوهر نمک در بخش قبل به آن اشاره شد, بحث استفاده از جوهر نمک در خانه برای نظافت بود. متاسفانه برخی افراد به صورت سر خود و به فرض آنکه در حال ساخت یک محلول تمیز کننده بسیار قوی هستند, جوهر نمک را با وایتکس و سایر مواد شیمیایی ترکیب می کنند که کار بسیار اشتباهی است. زیرا که با این کار, کلر موجود در وایتکس و جوهر نمک از ترکیب خارج شده و به صورت گاز کلر (Cl2) متصاعد می شود که سبب مسمومیت شدید فرد می شود. مخصوصا زمانی که فرد در محلی سربسته باشد, لذا اُشیم توصیه می نماید که هیچگاه جوهر نمک را با هیچ ماده سفید کننده ای در خانه ترکیب نکنید.

 

خرید انواع نمک های کلرید در اوشیم

فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم امیدوار است که این مقاله مورد پسند و رضایت شما قرار گرفته باشد. جهت مطالعه مقالات بیشتر و توضیحات محصولات می توانید به بخش های مختلف فروشگاه آنلاین اُشیم رجوع نمایید.

 

خرید جوهرنمک از فروشگاه موادشیمیایی اوشیم

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left