واتساپ

سوختگی تا مرگ، تفاوت اسید ضعیف و قوی

1403/03/01

 

تفاوت اسید ضعیف و قوی در چیست؟

 

اسیدها و بازها از مهمترین دسته بندی مواد شیمیایی می باشند که دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند. فروشگاه اُشیم در این مقاله قصد دارد به بررسی اسید ها بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که منظور از اسید قوی و اسید ضعیف چیست. برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است در ابتدا نگاهی به تعریف اسید بیندازیم.

 

عرضه مستقیم انواع اسید و باز


1- اسید چیست؟


1-1- اسید لوری-برونستد چیست؟

 

به طور کل اسید و خاصیت اسیدی دارای تعریف های زیادی از نقطه نظرهای مختلف می باشد. برای مثال در تعریفی, اسید، مولکول یا یونی است که قادر به آزاد کردن پروتون (یعنی یون هیدروژن،+H) است که به عنوان اسید برونستد-لوری شناخته می ‌شود.


2-1- اسید لوییس چیست؟

 

در تعریف دیگری اسید ماده است که یک پیوند کووالانسی با یک جفت الکترون اهدا می کند که به نام اسید لوئیس شناخته می شود. به عنوان مثال، تری فلوراید بور (BF3)  یک اسید است که اتم بور آن دارای یک اوربیتال خالی است که می تواند با به اشتراک گذاشتن یک جفت الکترون تنها (آزاد) روی یک اتم در یک باز، به عنوان مثال اتم نیتروژن در آمونیاک (NH3)  یک پیوند کووالانسی ایجاد کند.  

 

خرید اسید آسکوربیک (ویتامین سی) در اشیم


3-1- اسید آرنیوس چیست؟

 

در مورد خاصیت اسیدی در محلول‌ های آبی، اهداکنندگان پروتون, یعنی یون هیدرونیوم  +H3O ، اسید ها را شامل می شوند که به نام اسیدهای آرنیوس شناخته می‌شوند. برونستد و لوری نظریه آرنیوس را گسترش دادند تا حلال‌های غیرآبی را نیز شامل شود. 

 

خرید انواع اسید در فروشگاه اشیم


2- اسیدها, مواد شیمیایی خوش مزه

 

همواره شنیده ایم که اسید ها ترش مزه هستند و یا به طور علمی تر, اسیدهای محلول در آب، طعم ترش دارند. از همین خاصیت اسیدها (اسیدهای ضعیف) برای بسیاری از چاشنی ها و مواد غذایی مثل لواشک ها و غیره استفاده می شود. کلمه اسید از کلمه لاتین اسیدیوس به معنای ترش گرفته شده است. محلول آبی اسید دارای pH کمتر از 8 یا 7 در نظر گرفته می شود. اسیدها می توانند با بازها و فلزات خاصی (مانند کلسیم و منیزیم) واکنش داده و نمک مربوطه را تشکیل می دهند. اسیدهای متداول عبارتند از: اسید کلریدریک ، اسید استیک ، اسید سولفوریک و اسید سیتریک. اسیدهای قوی و برخی اسیدهای ضعیف غلیظ خورنده هستند، اما استثناهایی مانند کربوران و اسید بوریک وجود دارد. بسیاری از اسید های نام برده را می توانید از فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم تهیه نمایید.

 

خرید اسید صنعتی و آزمایشگاهی تنها با چند کلیلک در فروشگاه اشیم

 

3- قدرت یک اسید چگونه تعیین می شود؟

 

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم, اسید ها در محیط آبی پروتون آزاد می کنند. قدرت یک اسید نیز به توانایی یا تمایل آن اسید به از دست دادن پروتون اشاره دارد. اسید قوی، اسیدی است که بتواند به طور کامل در آب تجزیه شود. یعنی، یک مول از یک اسید قوی HA در آب حل می شود و یک مول +H (پروتون) و یک مول از باز مزدوج -A تولید می کند و تقریبا هیچ اسید HA در محیط باقی نمی ماند. در مقابل این موضوع، یک اسید ضعیف فقط تا حدی تجزیه می شود و در حالت تعادل ما بین اسید و باز مزدوج قرار میگیرد, یعنی هم HA و هم پروتون و هم باز مزدوج در محیط حضور دارند. نمونه هایی از اسیدهای قوی عبارتند از: اسید هیدروکلریک (HCl)، اسید هیدرویدیک (HI)، اسید هیدروبرومیک (HBr)، اسید پرکلریک (HClO4)، اسید نیتریک (HNO3)  و اسید سولفوریک (H2SO4) که در محیط های آبی 100٪ یونیزه و تجزیه می شوند. هرچه اسید قوی تر باشد، پروتون یا +H را راحت تر از دست می دهد. از طرفی اسیدهایی مانند فرمیک اسید, سیتریک اسید و استیک اسید در دسته ی اسیدهای ضعیف قرار می گیرند که به طور کامل در محلول های آبی تجزیه و تفکیک نمی شوند. برای تهیه و خرید اسیدهای ضعیف و قوی می توانید از طریق راه های مختلف با فروشگاه مواد شیمیایی اوشیم در تماس باشد.


1-3- چه عاملی باعث قوی شدن یک اسید می شود؟

 

دو عامل مهم که به بیشتر شدن و آسان تر شدن پروتون ‌زدایی کمک می‌کنند، قطبیت پیوند H-A و اندازه اتم A است که قدرت پیوند H-A را تعیین می‌کند. قدرت اسید نیز اغلب از نظر پایداری باز مزدوج مورد بحث قرار می گیرد. اسیدهای قوی ‌تر نسبت به اسیدهای ضعیف ‌تر، ثابت تفکیک اسید منفی ‌تری دارند.

 

خرید انواع اسید و باز پودری و مایع


4- سوپر اسسید, اسیدی قوی تر از اسیدهای قوی

 

سوپراسیدها اسیدهایی قوی تر از اسید سولفوریک 100 درصد هستند. نمونه هایی از سوپراسیدها عبارتند از فلوئوروآنتیمونیک اسید، اسید ماژیک و اسید پرکلریک. سوپراسیدها می توانند به طور همیشگی مولکول های آب را پروتونه کنند تا "نمک های هیدرونیوم" تولید کنند. 


5- چگونه قدرت یک اسید را می توان اندازه گیری کرد؟

 

می توان از طریق اندازه گیری k که همان میزان تفکیک اسید در محیط اسیدی است, قدرت یک ترکیب اسیدی را اندازه گیری کرد. از طرف دیگر می توان قدرت محلول اسید آبی را با pH نیز اندازه گیری نمود که نشان دهنده غلظت یون هیدرونیوم در محلول آبی است. 

 

خرید مستقیم و بدون وساطه انواع آنزیم


6- کاربرد اسیدهای قوی و ضعیف

 

اسیدها به طور گسترده ای در انواع زیادی از ترکیبات اسیدی طبیعی وجود دارند که به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال اسیدها معرف های اصلی در انجام تقریباً تمام فرآیندهای صنعت امروزی هستند. اسید سولفوریک، پرمصرف ترین اسید در صنعت است و همچنین پرمصرف ترین ماده شیمیایی صنعتی در جهان به حساب می آید. به طور عمده در تولید کود شیمیایی، مواد شوینده، باتری ، رنگ و همچنین در پردازش بسیاری از محصولات مانند حذف ناخالصی ها از اسید استفاده می شود. به عنوان مثال، مواد معدنی فسفات با اسید سولفوریک واکنش می دهند و اسید فسفریک برای تولید کودهای فسفات تولید می کنند. در صنایع شیمیایی، اسیدها در واکنش های خنثی سازی واکنش داده و نمک تولید می کنند. به عنوان مثال، اسید نیتریک با آمونیاک واکنش داده و نیترات آمونیوم که یک کود نیتراته ی مهم است را تولید می کند. علاوه بر این، کربوکسیلیک اسیدها را می توان با الکل ها برای تولید استرها استری نمود. اسیدها اغلب برای از بین بردن زنگ زدگی و سایر خوردگی ها از فلزات استفاده می شوند. آنها ممکن است به عنوان یک الکترولیت در یک باتری غیر خشک، مانند اسید سولفوریک در باتری ماشین استفاده شوند. همچنین بسیاری از اسید های ضعیف برای سلامتی انسان مفید و ضروری هستند که در منابع طبیعی یافت می شوند. اسید تارتاریک یکی از اجزای مهم برخی از غذاهای رایج مانند انبه و تمر هندی است. اسید سیتریک در پرتقال، لیمو و سایر مرکبات وجود دارد. اسید اگزالیک در گوجه فرنگی، اسفناج و ریواس وجود دارد. اسید اسکوربیک (ویتامین C) یک ویتامین ضروری برای بدن انسان است و در غذاهایی مانند لیمو، مرکبات و یافت می شود.

 

خرید اسیدلاکتیک در فروشگاه اشیم به صورت خرده و عمده

 

فروشگاه مواد شیمیایی اوشیم امیدوار است تا این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت مواد شیمیایی ذکر شده در این مقاله و یا سایر مواد شیمیایی دیگر می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left