واتساپ

هود آزمایشگاهی چیست؟

1403/02/08

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم, در ادامه معرفی برخی تجهیزات آزمایشگاهی در کنار مواد شیمیایی, در این مقاله به هود آزمایشگاهی می پردازد. از پرکاربردترین تجهیزات موجود در آزمایشگاه ها که تقریبا نوعی از آن در بسیاری از آزمایشگاه ها وجود دارد، هود آزمایشگاهی است که در این مقاله فروشگاه مواد شیمیایی اشیم به آن پرداخته است. هود آزمایشگاهی یکی از مهمترین وسایل آزمایشگاهی است که ارتباط مستقیمی با سلامت افراد داخل آزمایشگاه دارد. هود آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که جهت حفاظت از اپراتور آزمایشگاه از عوامل شیمیایی و میکروبی و همچنین بخارات حاصل از واکنش های مختلف و سایر بخارات استفاده می‌ شود. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده, جهت مکش ذرات معلق در هوا و گاها تهویه و ضد عفونی کردن فضای محیط, هود های آزمایشگاهی دارای کاربرد هستند.

 

خرید هود آزمایشگاهی


کاربرد اصلی هود آزمایشگاهی

 

همانطور که می دانید, کاربرد اصلی هود آزمایشگاهی, دور کردن گازهای سمی و خطرناک از محل آزمایش است تا آزمایشگر در معرض این مواد قرار نگیرد. همین کاربرد هود آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف، متفاوت می ‌باشد. برای مثال در آزمایشگاه هایی که با مواد رادیواکتیو سر و کار دارند این هود آزمایشگاهی متفاوت با آزمایشگاه هایی است که با مواد شیمیایی و بیولوژیکی کار می کنند. برای مثال در آزمایشگاه های تشخیص طبی و آزمایشگاه های میکروبیولوژی, هود آزمایشگاهی کاربر را از انواع مختلف باکتری، ویروس و انگل ها که می توانند برای فرد بیماری زا باشند، حفظ می‌کند که این کار به کمک مکش هایی که در لوله های تخلیه هوای موجود در هودهای آزمایشگاهی است انجام می ‌شود.


تاریخچه هودهای آزمایشگاهی

 

نیاز به تهویه از روزهای اولیه تحقیقات و آموزش شیمی و علوم آزمایشگاهی و علوم پایه واضح و مبرهن بوده است. برخی از رویکردهای اولیه برای این مشکل، اقتباس از دودکش معمولی بوده است. کوره ای که توسط توماس جفرسون در سال های 1822-1826 در دانشگاه ویرجینیا ساخته شد، مجهز به حمام شنی و دودکش های مخصوص برای تخلیه گازهای سمی بوده است که از اولین تلاش ها برای خارج کردن این گازها از محیط اطراف بوده است. اما  در سال 1904، دانشکده شیمی جدید در دانشگاه فنی در گدانسک به هودهای بخار ساخته شده از چوب و شیشه در آزمایشگاه های دانشجویی و اتاق هایی برای دانشمندان مجهز شد. این طرح اولیه هنوز پس از بیش از 110 سال دارای کاربرد است. اما به طور مشخص تر، اولین طراحی مدرن شناخته شده "هود آزمایشگاهی" با شیشه های بالارونده در دانشگاه لیدز در سال 1923 معرفی گردید. از لحاظ جنس ساخت، هودها در ابتدا از چوب ساخته می شدند، اما در دهه های 1970 و 1980 هودهای رزین اپوکسی با پوشش پودری رواج پیدا کرد. در طول دهه 1990، مشتقات خمیر چوبی که با رزین فنولیک (ورقه های پلاستیکی و لمینیت های جامد) برای مقاومت شیمیایی و تاخیر در گسترش شعله پردازش شده بودند، به طور گسترده در انواع هودها کاربرد پیدا کردند.

 

تاریخچه هود آزمایشگاهی


انواع هود آزمایشگاهی


هود آزمایشگاهی مخصوص آزمایشگاه های شیمیایی

 

جهت مکش انواع دود و بخارات حاصل از آزمایش های مختلف و یا احتراق مواد شیمیایی و انتقال این بخارات به بیرون از فضای آزمایشگاهی, این هودهای آزمایشگاهی دارای کاربرد هستند. این هودها دارای محفظه ای هستند که در آن می توان آزمایش های شیمیایی مختلفی را انجام داد و یک فن قوی، جهت مکش در آن تعبیه شده است. این دستگاه هوای آلوده را به سمت سیستم تخلیه مرکزی هدایت می کند و آن را به بیرون از فضاهای بسته انتقال می ‌دهد. 

 

خرید انواع مواد شیمیایی دارویی در اشیم


هود کانوپی 

 

هودهای کانوپی بر روی دیوار یا سقف در آزمایشگاه قرار می‌گیرند. فن این هودها را نمی توان روی هود نصب کرد، در نتیجه باید فضایی را در بیرون از آزمایشگاه جهت قرارگیری فن تعبیه نمود. 

 

هود آزمایشگاهی کانوپی


هود میکروبی

 

هود میکروبی که به هود لامینار نیز شهرت دارد، جهت کشت بافت و یا تومور و سلول مورد استفاده قرار می گیرد. در آزمایشات میکروبیولوژی، وظیفه تهویه هوا بر عهده این هودها می باشد. این هود همانند هود شیمیایی در انواع با کابین و بدون کابین وجود دارد که معمولا بدون کابین آن کاربرد بیشتری دارد. هود لامینار این کار را به وسیله ی حرارت، اشعه ی UV و فیلتر های HEPA انجام می دهد. به طور کلی هود های ایمنی زیستی، دستگاه هایی هستند که ذرات موجود در هوای آزمایشگاه را کنترل می کنند. بعضی از واکنش های شیمیایی مانند میکروب شناسی و تهیه و ساخت اسید، تولید ذرات خطرناکی در هوا می کنند. این ذرات برای تنفس بسیار ضرر دارد به همین دلیل حتما باید این ذرات از محیط بسته ی آزمایشگاه دور شود.

 

هود آزمایشگاهی میکروبی


هود بازویی

 

هود های بازویی که به هودهای مفصلی نیز شهرت دارند, با استفاده از بازوها و مفصل هایی که درون آنها تعبیه شده است قابلیت جابجایی در تمام فضای آزمایشگاه را دارا هستند. هود های بازویی و یا مفصلی هم با استفاده از بازوها و مفصل هایی که در آن وجود دارد قابلیت جابه جایی در کل فضای آزمایشگاه قابل حرکت و جا به جایی هستند. 

 

هود آزمایشگاهی بازویی

 

5 مورد که در هنگام کار با هود آزمایشگاهی بایستی به آنها توجه نمود

 

1- احتیاطات در هنگام کار با هود آزمایشگاهی مانند همه وسایل آزمایشگاهی دیگر لازم است, زیرا که برخی هود ها دارای لوله کشی آب و گاز هستند و عدم نکات ایمنی می تواند سبب خسارات جبران ناپذیری شود.

2- هودهای آزمایشگاهی معمولی جهت کار با مواد رادیواکتیو و مواد تجزیه شونده مناسب نمی ‌باشند و برای کار با یان محصولات بایستی حتما از هودهای مخصوص مواد رادیواکتیو استفاده نمود.

3- نگهداری مواد و حلال ‌های فرار در زیر هود سبب از بین رفتن آنها می شود و آنها به سرعت تبخیر می گردند.


4- کنترل و بازرسی عملکرد هود و فن آن بایستی به ‌صورت دوره ای انجام پذیرد.


5- در صورت وجود دستورالعملی خاص برای هود، جهت بهره گیری از بالاترین ظرفیت عملکرد هود و حفظ ایمنی آن, بایستی آن دستورالعمل اجرا شود.

 

انواع هود آزمایشگاهی

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که مقاله فوق، رضایتمندی حداکثری شما را به همراه داشته باشد. جهت مطالعه بیشتر مقالات مربوط به مواد و تجهیزات شیمیایی, علاوه بر سایت فروشگاه اشیم, می توانید اشیم را در صفحات مجازی نیز دنبال بفرمایید.

 

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left