واتساپ

آب بندی بتن چیست؟

1403/02/19

 

یکی از زمینه هایی که مواد شیمیایی در آن دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد، ساخت و سازها و مسائل مربوط به ساختمان ها می باشند. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم نیز در همین ارتباط، دسته ای از محصولات خود را تحت عنوان مواد شیمیایی ساختمان قرار داده است تا این نیاز اساسی برطرف گردد. در زمینه ساخت و ساز ساختمان، بتن از مهم ترین ارکان و مصالح می باشد که بیشترین تغییرات و افزایش کارایی بر روی آن صورت می گیرد. در این مقاله به مفهوم آب بندی بتن و روش های آن و همچنین انواع افزودنی های مربوط به بتن پرداخته خواهد شد.

 

خرید انواع مواد شیمیایی مربوط به ساختمان در اشیم

 

هرچه که بایستی از بتن دانست؟

 

در وهله اول بهتر است که نگاهی به خود بتن داشته باشیم و ویژگی های آن را بیان کنیم. بتن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که به صورت مخلوطی از سیمان، ماسه، آب و مواد شیمیایی دیگر ساخته می ‌شود. این ماده به دلیل خصوصیاتی که دارد، از جمله مقاومت، سازگاری با فرآیندهای ساختمانی و غیره، دارای کاربردهای گسترده‌ ای نیز می باشد. بتن در انواع گوناگونی مانند بتن مسلح، بتن غیرمسلح، بتن آرمه و بتن سبک تهیه و تولید می‌ گردد و در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، جاده سازی، پل سازی، تونل سازی و ساختمان های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال بتن ماده‌ ای با تخلخل بسیار بالا می باشد و اگر فرایند آب بندی به خوبی بر روی آن اعمال نشود، می تواند با گذشت زمان مقدار بالایی آب را در خود جذب کند. این آب جذب شده توسط بتن می تواند حاوی آلاینده ها و مواد شیمیایی گوناگونی باشد که سبب تخریب بتن شود. فلذا جهت عمر طولانی و دوام بالای بتن این الزام وجود دارد که آب بندی بتن به شکل استاندارد انجام شود.

 

خرید ابر روان کننده با قابلیت افزایش مقاومت بتن در اشیم

 

آب بندی بتن به چه معناست؟

 

فرایند آب بندی کردن بتن به معنای جلوگیری کردن از داخل شدن آب به درون بتن و افزایش مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک (فشار درون بتن ناشی از آب) می باشد. به طور کلی دو راه جهت آب‌ بندی نمودن بتن وجود دارد:

روش اولیه که در حین اجرا و ساخت سازه صورت می گیرد و بتن با خاصیت آب بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش ثانویه که با پوشش سطحی یا استفاده از روش های تزریقی، بعد از اجرا و ساخت و ساز صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که آب‌ بندی اولیه و استفاده از روش‌ های در حین ساخت بتن، بسیار بهتر از اجرای روش‌ های ثانویه آب ‌بندی می باشد. جهت آب‌ بندی بتن، بایستی عوامل مؤثری را در نفوذپذیری بتن کنترل نمود که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کیفیت مصالح مصرفی در ساخت و ساز مانند سیمان، سنگدانه ریز و درشت، افزودنی ها

- نسبت آب به سیمان مصرفی

- طرح مخلوط نمودن بتن

- روش های مراقبت و به عمل آوردن بتن

- در ادامه به چند روش معمول آب بندی بتن در حین اجرا و بعد از ساخت و ساز اشاره خواهیم کرد.

 

سه روش آب بندی بتن

 

در وهله نخست باید دانست که که بتن از طریق سطح خارجی و یا سطح داخلی ‌اش آب بندی می شود و یا از طریق ذرات بتن نیز می توان بتن را آب بندی نمود. اما در بین این موارد، رایج ترین راه آب بندی بتن از طریق سطح خارجی و استفاده از ورق های آب بندی می باشد، اما این روش محدودیت های بسیاری نیز دارد و هم چنین دارای هزینه‌ی تمام شده بالایی می باشد. از دهه ۱۹۸۰ تا به امروز، در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز از افزودنی های مختلف جهت آب بندی بتن استفاده شده است. در واقع می توان گفت که این روش در واقع همان روش آب بندی از طریق ذرات خود بتن می باشد که به آن اشاره نمودیم. در این روش آب بندی بتن، ذرات بتن خودشان سد راه عبور آب و نفوذ آن از هر جهتی به داخل بتن می شوند.

 

خرید ابر روان کننده با قابلیت تسریع کسب مقاومت اولیه بتن در فروشگاه مواد شیمایی اشیم

 

آب بند کننده ورقه ای بتن

 

ورقه های آب بندی نوعی از ورق هایی هستند که از مواد پلیمری، قیر و یا پلی اتیلن به دست آمده اند. ترکیبات موجود در این مواد سبب می شود تا این ورقه ها در مواجهه با تغییرات دما به مقدار کمتری حساسیت از خود نشان دهند و کمتر دچار تغییر شکل شوند. این ورقه ها از وارد شدن مواد و آلاینده های شیمیایی خطرناک به بتن جلوگیری می کنند و در عین حال سبب افزایش مقاومت و کارایی بتن می شوند.

 

آب بند کننده "پوسته مایع" بتن

 

آب بند کننده های مایع بتن را می توان بر روی سطح بتن استفاده کرد، این مواد اغلب موادی نظیر اورتان یا آسفالت پلیمریک می باشند. این روش از آب بندی نمودن بتن به طور معمول بر روی سطح خارجی بتن اعمال می شود. میزان کارایی و راندمان استفاده از آب بند کننده های مایع به ضخامت آنها بر روی بتن بستگی دارد. این روش نسبت به سایر روش هایی که انجام می شود، به مراتب از اهمیت کمتری برخوردار است.

 

افزودنی های بتن، بهترین روش آب بندی بتن

 

جدیدترین و مدرن ترین روش آب بندی بتن که در سال های اخیر بسیار استفاده شده است، استفاده از افزودنی های شیمیایی گوناگون در بتن می باشد. این افزودنی های شیمیایی در همان ابتدا و هنگام بتن ریزی به مخلوط بتن اضافه می گردند و بتن را به یک مانع برای عبوری آب تبدیل می نمایند. این افزودنی های شیمیایی انواع مختلفی دارند.

 

خرید ابرروان کننده با حفظ قابلیت کارایی بتن در فروشگاه اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، به عنوان بزرگترین فروشگاه مواد شیمیایی نیز این روش، یعنی استفاده از افزودنی ها را جهت آب بندی بتن پیشنهاد می نماید. بایستی اشاره نمود که امروزه افزودنی های بتن محدود به آب بند کننده های بتن نمی شوند و بسیاری از کاربردها نظیر روان کنندگی بتن، اصلاح بتن، درزگیری بتن و غیره را نیز شامل می شوند. به همین سبب فروشگاه مواد شیمیایی اوشیم نیز بخشی از سبد محصولات خود را به افزودنی های بتن و به خصوص آب بندکننده های بتن اختصاص داده است.

 

در این زمینه، تیم متخصص اشیم که متشکل از متخصصین حوزه شیمی، عمران و ساختمان می باشند با پژوهش هایی که در این زمینه داشته اند، محصولاتی را جهت افزودنی به بتن در دسترس خریداران قرار داده اند که بیشترین کارایی و کیفیت را با مناسب ترین قیمت به همراه داشته باشد. قیمت افزودنی بتن و یا به طور اختصاصی تر قیمت آب بند کننده شیمیایی بتن به نحوی تعیین شده است تا خریداران بهترین حس را از خرید آب بند کننده بتن داشته باشند.

 

خرید عمده مواد آب بند کننده بتن

 

مزایای آب بندی بتن چیست؟

 

از مزیت های استفاده نمودن از آب بندکننده های بتن به این موضوع اشاره نمود که امکان اجرای آب بندی بتن در فشارهای مثبت و منفی وجود دارد. با استفاده از آب بندی بتن، حداکثر دوام سازه بتنی به دلیل جلوگیری نمودن از داخل شدن آب به سازه و سرعت بالای اجرا آن اشاره کرد. در بین روش های آب بندی بتن، استفاده از افزودنی های بتن جهت آب بندی، خود نیز دارای مزایای دیگری است. استفاده از آب بند کننده های شیمیایی بتن با توجه به ماهیتی که دارا هستند، سبب صرفه جویی در زمان می شوند، به نیروی کار کمتری احتیاج دارند و در هزینه نهایی نیز، نسبت به سایر روش ها، از لحاظ اقتصادی به صرفه تر می باشند.

 

خرید انواع آب بندکننده های بتن در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

نحوه عملکرد افزودنی های آب بند کننده بتن چگونه است؟

 

افزودنی آبندکننده بتن، ماده ی شیمیایی فعالی است، این افزودنی شامل ترکیبات شیمیایی است که با رطوبت و آهک آزاد موجود در داخل بتن وارد واکنش شیمیایی می شود و ترکیبات غیر محلولی را تشکیل می دهد که سبب بسته شدن منافذ و ترک های موجود در بتن می شود. این افزودنی های شیمیایی، حتی هنگامی که در معرض فشار هیدرواستاتیک نیز قرار می گیرند، قوی تر شده و سبب جلوگیری از نفوذ آب بیشتری به بتن می شوند. در واقع می توان گفت که این آب بند کننده های بتن، فضاهای خالی درون بتن را پر کرده ولی سبب افزایش حجم و شکنندگی بتن نمی شوند. نکته مثبت استفاده از آب بندهای شیمیایی آن است که با توجه به آنکه این افزودنی ها با آب موجود در خود بتن تازه واکنش می دهند، به جهت آغاز فرآیندها، نیاز به استفاده از آب بیشتری نیست.

 

قیمت آب بند کننده بتن در فروشگاه اشیم

 

جهت خرید انواع افزودنی های بتن، به خصوص آب بند کننده های بتن (افزودنی های آب بندی بتن) می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی مختلف، با تیم فروش اشیم در تماس باشید و از قیمت های محصولات ساختمانی اشیم، مخصوصا آب بند کننده بتن مطلع گردید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left