واتساپ

کلسیم، استخوان بندی صنعت

1403/02/19

 

انواع کلسیم کدام است؟

 

کلسیم یک عنصر شیمیایی است که با نماد "Ca"  و شماره اتمی 20 در جدول تناوبی قرار دارد. کلسیم به صورت فراوان در طبیعت یافت می ‌شود و از نظر فیزیکی و شیمیایی ویژگی ‌های متنوعی دارد که به علت کاربردهای متنوع آن، به انواع مختلفی تقسیم می ‌شود. در این مقاله، فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، به مطرح نمودن انواع ترکیبات شیمیایی کلسیم و تفاوت های آنها پرداخته است.

از نظر شیمیایی و بازار مواد شیمیایی، ترکیبات مختلف کلسیم را می توان از جهات مختلفی دسته بندی نمود. برخی از ترکیبات کلسیمی دارای کاربردهای صنعتی می باشند، برخی دیگر از ترکیبات آن دارای کاربردهای آزمایشگاهی هستند و برخی دیگر دارای جنبه خوراکی می باشند و به صورت مکمل ها مورد مصرف قرار می گیرند. اشاره به تمامی این محصولات شاید در این مقاله نگنجد، اما مهمترین ترکیبات شیمیایی مختلفی را که امروزه مورد مصرف قرار می گیرند، در این مقاله به آنها اشاره خواهیم نمود.

 

خرید کلسیم کربنات دارویی

 

1- دسته بندی کاربردی ترکیبات کلسیمی

 

1-1- کلسیم معدنی

کلسیم معدنی به عنوان یکی از مهمترین عناصر معدنی در طبیعت یافت می ‌شود و در سنگ ‌ها و کانی ‌ها به صورت ترکیبات مختلف حضور دارد. این نوع کلسیم در مواد ساختمانی، سنگ ‌های زینتی، سیمان و غیره مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در موارد مختلفی که به عنصر کلسیم نیاز هست، از ترکیبات کلسیم معدنی به عنوان منبع کلسیم استفاده می گردد.

 

2-1- کلسیم غذایی

همانطور که از گذشته نه چندان دور به آن اشاره شده است و تقریبا امروزه همه از آن آگاه می باشند، کلسیم موجود در مواد غذایی مانند شیر، ماست، کره، سبزیجات سبز، ماهی، گوشت ‌های قرمز و غیره می باشد. کلسیم غذایی برای ساخت (در دوران کودکی) و نگهداری استخوان ‌ها، عضلات، قلب و عملکرد سیستم عصبی بسیار مهم و حیاتی است. این کلسیم در ارگان های مختلف بدن موجودات زنده، بیشتر به صورت یون کلسیم (+Ca2) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

3-1-کلسیم دارویی

کلسیم به عنوان ماده ‌ای دارویی در برخی از ترکیبات دارویی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. برای تقویت استخوان ‌ها، پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش علائم ناراحتی در برخی از بیماری‌ ها، کلسیم دارویی توصیه می ‌شود. این کلسیمی مصرفی به صورت قرص، قرص های جوشان و شربت های دارویی در سنین مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته که لازم به ذکر است که استفاده بی رویه از این موارد دارویی که شامل کلسیم هستند بر روی کلیه ها و سیستم عصبی، تاثیر سو دارد.

 

خرید کلسیم کربنات صنعتی به صورت خرد و عمده

 

2- ترکیبات شیمیایی پرکاربرد کلسیم در صنعت کدام اند؟

 

1-2- کلسیم کربنات

 این ترکیب کلسیمی در صنایع مختلف مانند تولید سیمان، کاغذ، پلاستیک، پوشاک، لوازم آرایشی و غیره استفاده های زیادی می‌ شود. کلسیم کربنات با توجه به گرید یا درجه خلوصش، در آزمایشگاه های شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی نیز دارای کاربرد می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این ترکیب مهم، می توانید به توضیحات این محصول در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم رجوع نمایید.

 

2-2- کلسیم هیدروکسید

همواره هیدروکسیدهای فلزی از اهمیت دوچندانی در بین نمک های آن فلز برخوردار بوده اند، در اینجا نیز هیدروکسید کلسیم به عنوان یک باز یا قلیا از اهمیت بالایی برخوردار است. این ترکیب کلسیم در ساختمان‌ ها جهت تهیه موادی از جمله گچ، سفیدکردن کاغذ و غیره به کار می ‌رود. همچنین همانطور که مطرح شد، جهت تنظیم اسیدیته نیز از این نمک در آزمایشگاه ها بهره برده می شود.

 

3-2- کلسیم فسفات

فسفات ها از دیگر ترکیبات مهم یک فلز می باشند که به صورت یک نمک کاربردی در زمینه های مختلف عرضه می شوند. این ترکیب کلسیم در تولید کودهای کشاورزی و محصولات غذایی به کار می ‌رود. امکان خرید کلسیم فسفات به زودی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، امکان پذیر خواهد شد.

 

3- پنج ترکیب خوراکی کلسیم 

 

مکمل غذایی کلسیم اغلب به عنوان جایگزین یا یک ترکیب تکمیلی برای مقدار کلسیم موجود در مواد غذایی استفاده می ‌شود، به ‌ویژه زمانی که نیاز بدن به این ماده به ‌خوبی از طریق مواد غذایی روزانه تامین نشود. این مکمل‌ ها برای افرادی که نیاز بیشتری به کلسیم دارند مفید هستند، مثلاً در دوران رشد، بارداری، شیردهی، دوران پس از یائسگی و برخی از بیماری‌ هایی که به نقص کلسیم و استخوان‌ ها مرتبط هستند، این ترکیبات بسیار مفید می باشند.

 

1-3- کلسیم کربنات

علاوه بر کاربردهای صنعتی این نمک که در بالا به آن اشاره شد، کلسیم کربنات، یکی از رایج ‌ترین انواع کلسیم خوراکی نیز می باشد که در قرص‌ ها، کپسول ‌ها و پودرهای مکمل غذایی موجود می باشد.

 

2-3-کلسیم سیترات

 این ترکیب از کلسیم بیشتر به صورت مکمل غذایی کاربرد دارد و کاربرد آن در صنعت کمتر می باشد و به خاطر جذب بهتر در بدن، به عنوان یک گزینه محبوب برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، مطرح است.

 

3-3- کلسیم لاکتات

 این ترکیب شیمیایی از کلسیم نیز به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و جذب بهتری نسبت به کلسیم کربنات در بدن دارد. به همین علت، معمولا مکمل های حاوی این ترکیب از کلسیم، از قیمت بالاتری برخوردا می باشند.

 

4-3- کلسیم گلوکونات

این ترکیب شیمیایی از کلسیم نیز در تعدادی از مکمل ‌های غذایی یافت می شود و معمولاً برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می ‌برند، توصیه می ‌شود. بسیاری از ترکیبات شیمیایی کلسیم، مانند همین ترکیب و ترکیب هایی که بالاتر و پایین تر مورد بحث قرار گرفته اند، دارای کاربردهای یکسانی می باشند و به عنوان مکمل غذایی استفاده می شوند، اما در علم پزشکی و داروسازی، ممکن است دارای تفاوت های جزئی و مهمی باشند که هر یک را منحصر به فرد نموده است.

 

5-3- کلسیم اوروتات

این ترکیب کلسیمی نیز به عنوان یک مکمل تغذیه در دسترس است و به خاطر جذب موثر در بدن مورد بسیار استفاده قرار می ‌گیرد.

لازم به ذکر است که مصرف کلسیم خوراکی بایستی با توجه به نیازهای بدن و توصیه ‌های متخصصین بهداشت صورت گیرد. همچنین مهم است که قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی، به مشورت با پزشک پرداخته شود.

 

 فروش و ارسال کلسیم کربنات به سرتاسر ایران

 

6- تفاوت کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی در چیست؟

 

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ترکیب کلسیم کربنات، هم در بخش صنعتی دارای کاربرد است و هم در بخش خوراکی و دارویی، ممکن است این اشتباه پیش بیاید که آیا کلسیم کربنات مصرفی در هر دو زمینه، یک نوع کلسیم کربنات است، یا دارای تفاوت هایی است؟

در اینجا بایستی اشاره نمود که کلسیم کربنات های مصرفی در همه صنایع، دارای ساختار شیمیایی و مواد تشکیل دهنده کاملا یکسانی است، اما تفاوت های جزئی ای بین کلسیم کربنات های مصرفی در صنایع مختلف وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

 

1-6- خلوص و کیفیت

 کربنات کلسیم صنعتی معمولاً جهت استفاده در صنایع مختلف تولید می ‌شود و خلوص بالایی ندارد. به عبارت دیگر، ممکن است حاوی ناخالصی های کمی از سایر مواد باشد که برای برخی صنایع مثل صنایع ساختمانی یا پلاستیک ‌سازی مهم نمی باشد. اما کربنات کلسیم خوراکی بایستی خلوص بسیار بالاتری داشته باشد و ناخالصی های اندک آن نیز، شامل موارد مضر برای بدن نباشند تا برای مصرف انسانی مناسب باشد.

 

2-6-اندازه ذرات

کربنات کلسیم صنعتی ممکن است ذرات بزرگتری داشته باشد و نقش محوری در استحکام مکانیکی محصولات نهایی داشته باشد. اما کربنات کلسیم خوراکی عموماً بایستی دارای ذرات ریزتری باشد تا به راحتی در محصولات غذایی مختلف قابل انتشار باشد و مشکلاتی از جمله رسوب ‌های ناخواسته را جلوگیری نماید.

 

3-6- مواد افزودنی

 کربنات کلسیم خوراکی معمولاً با مواد افزودنی (فیلر یا پرکننده) ایمن‌ تر مثل ویتامین ‌ها یا مواد حفظ کننده تکمیل می ‌شود تا برای مصرف انسانی خطرساز نباشد. اما کربنات کلسیم صنعتی ممکن است حاوی مواد افزودنی خاصی نباشد و معمولاً برای مصارف غیرغذایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

4-6- بسته ‌بندی

 کربنات کلسیم خوراکی معمولاً باید در بسته‌ بندی‌های کاملا ضدعفونی شده و تمیز و مطابق با استانداردهای بهداشتی عرضه می شود تا از تغییرات و آلودگی ‌های ناخواسته جلوگیری شود. اما کربنات کلسیم صنعتی ممکن است به صورت عمده و در بسته ‌بندی‌های معمولی به بازار عرضه شود.

 

فروش کلسیم با بهترین قیمت

 

در همین راستا، فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، به عنوان بزرگترین فروشگاه مواد شیمیایی، امکان خرید کربنات کلسیم خوراکی و صنعتی را در فروشگاه خود میسر نموده است و مصرف کنندگان گرامی می توانند بر حسب نیاز خود، کلسیم کربنات صنعتی و یا خوراکی را به صورت خرد و یا عمده تهیه نمایند. جهت استعلام قیمت کربنات کلسیم، می توانید با فروشگاه اشیم در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left