واتساپ

از کشاورزی تا نفت، گوگرد عنصری زنده!

1403/02/19

خواص و کاربردهای عنصر گوگرد چیست 

 

گوگرد یک عنصر شیمیایی با نماد"S"  در جدول مندلیف می باشد و عدد اتمی آن 16 است. این عنصر در جدول تناوبی عنصرها در گروه 16 و دوره 3 قرار دارد و یکی از عناصر غیرفلزی به حساب می آید. گوگرد در شرایط استاندارد به شکل جامد در طبیعت یافت می ‌شود و دارای ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است. گوگرد در دمای معمولی اتاق به شکل جامد با رنگ زرد تا کمی نارنجی دیده می شود و بوی مشخص و بدی مانند بوی گندیده دارد. این بوی خاص از ترکیبات آلی و معدنی گوگردی نیز دیده می ‌شود. عنصر گوگرد به عنوان یک ماده شیمیایی اساسی و یک عنصر بنیادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به عنوان مثال، گوگرد به عنوان خاموش کننده حریق در پلاستیک‌ ها و لاستیک ‌ها، ماده ‌ای در تولید گونه‌ های مختلفی از کاغذ و مواد شوینده، و همچنین در تولید کودها و کفش‌ سازی استفاده می ‌شود که در ادامه با جزئیات بیشتری به کاربردهای گوگرد پرداخته خواهد شد.

قبل از پرداختن به کاربردهای این عنصر، بایستی خاطر نشان کرد که در برخی از مواد از واژه سولفور به جای گوگرد در صنعت شیمیایی استفاده می شود. لذا جهت خرید گوگرد و استعلام قیمت های آن در بازار، می توانید به دنبال خرید و قیمت سولفور باشید.

 

خرید گوگرد خالص با بهترین کیفیت

 

8 کاربرد بی نظیر گوگرد

 

1-گوگرد در کشاورزی

 گوگرد به عنوان یک ماده مغذی برای گیاهان، به عنوان کود به کشاورزان کمک می‌ کند تا مشکلات خاصی مانند عفونت ‌های قارچی در گیاهان را کنترل نمایند. همچنین گوگرد و مشتقات گوگردی می ‌تواند محیط ‌های خاکی را بهبود بخشیده و تقویت نماید. لازم به ذکر است که عنصر گوگرد مستقیما به عنوان کود مورد استفاده قرار نمی گیرد و مشتقات گوگردی، مانند سولفات ها و سولفیدها هستند که به عنوان کود در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، در راستای ارتقا سطح کیفی خود و همچنین بالا بردن تنوع محصولات فروشگاه، برخی از نمک های شیمیایی مورد استفاده در صنایع کشاورزی را در سبد محصولات خود قرار داده است که در این بین، نمک ها یا کودهای سولفاتی حاوی گوگرد نیز یافت می شود. برای مثال یکی از همین محصولات، نمک سولفات پتاسیم می باشد که یک کود شیمیایی گوگردی و پتاسیمی بسیار مناسب و غنی برای گیاه می باشد که در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم موجود می باشد. جهت خرید سولفات پتاسیم کلیک نمایید.

 

خرید خرد و عمده گوگرد بدون ناخالصی

 

نکته دیگر که در هنگام خرید محصولات گوگردی کشاورزی بایستی به آن توجه نمود آن است که بسیاری از این کودها که در اصل نمک های شیمیایی می باشند با نام دیگری در بازار کشاورزی نامیده می شود. برای مثال جهت خرید پتاسیم سولفات، بایستی به دنبال خرید سولوپتاس بود. سولوپتاس یک کود معروف برای کشاورزان است که حاوی مقدار قابل توجهی گوگرد و پتاسیم می باشد. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم این کود کشاورزی را نیز در سبد محصولات خود گنجانده است که می توانید برای خرید سولوپتاس بر روی همین لینک کلیک نمایید.

 

2- صنعت داروسازی

در تولید داروها، گوگرد به عنوان یکی از مواد اولیه استفاده می ‌شود. برخی داروها شامل ترکیبات حاوی گوگرد هستند. در این صنعت نیز علاوه بر استفاده مستقیم از گوگرد، از مشتقات آن مانند سولفات ها نیز استفاده می گردد. در سبد محصولات دارویی فروشگاه اشیم، کلسیم سولفات به عنوان یک نمک گوگردی بسیار مهم به چشم می خورد که مصرف کنندگان این حوزه می توانند برای خرید خرد و عمده کلسیم سولفات دارویی، از همین لینک استفاده نمایند.

 

 

3- باتری ‌ها

 گوگرد در تعدادی از باتری‌ ها به عنوان یکی از عناصر کاتیونی استفاده می‌ شود. این نوع باتری ‌ها به عنوان باتری ‌های سولفور یا گوگردی شناخته می ‌شوند. علاوه بر آن، در اکثر باتری ها از سولفوریک اسید استفاده می شود که برگرفته شده از گوگرد می باشد.

سولفوریک اسید از اسیدهای بسیار مهم در صنایع شیمیایی می باشد. امکان خرید این اسید از فروشگاه اشیم فراهم شده است و جهت خرید اسید سولفوریک خالص، می توانید از همین لینک استفاده نموده و بر روی آن کلیک نمایید.

 

4- صنایع نفت و گاز

گوگرد به عنوان یک ماده مفید در تصفیه نفت و گاز و همچنین در تولید سولفور از نفت خام مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته که گوگرد موجود در نفت یک ناخالصی به حساب می آید و در همه جای جهان به دنبال روش های مختلف جداسازی گوگرد از نفت و گاز خام می باشند.

 

5- صنایع متالورژی

این عنصر زرد رنگ در استخراج فلزاتی مانند مس و روی از مواد معدنی بسیار پر استفاده می باشد.

 

6- صنعت غذایی

 این عنصر شیمیایی به صورت غیر مستقیم به عنوان یک ماده افزودنی مصرفی در مواد غذایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، به عنوان مثال در مرغ‌ داری ‌ها برای جلوگیری از عفونت ‌های میکروبی از گوگرد و یا استخرهای گوگردی استفاده می شود.

 

7- نساجی

عنصر شیمیایی گوگرد به عنوان یکی از مواد پر استفاده در مرحله پرداخت نخ‌ های پنبه ‌ای در صنایع نساجی به کار می ‌رود.

 

قیمت گوگرد و خرید گوگرد زرد کشاورزی

 

8- صنعت کاغذسازی

 این ماده به عنوان یک ماده ضد میکروب و ضد قارچ در صنعت کاغذسازی جهت کنترل رشد قارچ ‌ها در کاغذ استفاده می گردد.

 

علاوه بر کاربردهای مختلف و متنوع گوگرد، این عنصر در واکنش های شیمیایی متفاوتی نیز شرکت نموده و از این طریق نیز دارای کاربردهای فراوانی است.

 

قبل از پرداختن به واکنش های پر کاربرد گوگرد بایستی اشاره نمود که نکته مهم در هنگام خرید گوگرد بوی نامطبوع و رنگ زرد آن می باشد، در صورتی که رنگ ترکیب عوض شده باشد، بایستی از خرید آن گوگرد اجتناب نمود.

 

واکنش با اکسیژن

 وقتی این عنصر با اکسیژن هوا واکنش می‌ دهد، گوگرد دی‌اکسید و گوگرد تری ‌اکسید تولید می ‌شود. این واکنش‌ ها در تولید اسید سولفوریک مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

 

تولید سولفیدها

 

گوگرد + فلز یا ترکیبات معدنی مانند سدیم یا مس منجر به تشکیل سولفیدهای فلزی مربوطه می شود

 

تولید سولفیت ‌های آلکیل

 

گوگرد + الکل، سولفیت ‌های آلکیل را تولید می نماید.

 

نکته مهم در واکنش های گوگردی آن است که نبایستی نام های آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. سولفور، سولفات، سولفید، سولفیت و غیره نام هایی هستند که هر یک دارای تعاریف مجزایی می باشند و حتما بایستی به آنها دقت نمود.

 

ارسال گوگرد به سراسر کشور در کوتاه ترین زمان

 

فروشگاه مواد شیمیایی سعی نموده است تا علاوه بر فروش و محیا نمودن مواد شیمیایی گوناگون در فروشگاه خود، با انتشار مقالاتی از این دست، تا جای ممکن علم شیمی را با زبانی ساده، به دوست داران این علم معرفی نماید. لذا امیدواریم که این مقاله در ارتباط با عنصر گوگرد و خواص و کاربردهای آن مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنین جهت خرید گوگرد از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، می توانید با کلیلک بر روی همین لینک، وارد صفحه خرید شوید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left