واتساپ

تفاوت اسید سولفوریک با اسید فسفریک چیست؟

1403/02/19

 

اسیدها دسته بسیار با اهمتی از مواد شیمیایی می باشند که همواره دارای کاربردهای گسترده بوده و می باشند. در بسیاری از موارد، اسیدها را از نقطه نظرهای متفاوت تقسیم بندی می نمایند، برای مثال اسیدهای خوراکی و صنعتی، اسیدهای قوی و ضعیف و غیره که در مقالات قبلی به بررسی اسیدهای ضعیف و قوی پرداخته شده است که می توانید از همین لینک به آن مقاله نیز رجوع نمایید. اما در این مقاله، فروشگاه اشیم قصد دارد به معرفی بیشتر و بیان تفاوت های دو اسید پرکاربرد، یعنی اسید سولفوریک و اسید فسفریک بپردازد.

 

1- تفاوت های شیمیایی اسید سولفوریک و اسید فسفریک

 

اسیدها به صورت کلی با توجه به تعداد هیدروژنی که دارند، مورد بررسی شیمیایی قرار می گیرند. البته که تعداد هیدروژن ها نشان دهنده قدرت اسید نمی باشد. اما به صورت کلی فسفریک اسید دارای 3 هیدروژن اسیدی است و سولفوری اسید دارای 2 هیدروژن اسیدی است اما اسید سولفوریک نسبت به اسید فسفریک به طور کلی به عنوان یک اسید قوی ‌تر شناخته می‌ شود. اسید سولفوریک از نظر ترکیب شیمیایی دارای دو گروه اسیدی است و به طور معمول از نظر اسیدیته و خصوصیات شیمیایی توانایی بسیار بیشتری دارد. این اسید به عنوان یک اسید دوپروتونیک (یعنی دو اتم هیدروژن قابل افزودن به یک مولکول اسیدی) شناخته می‌ شود و به تبدیل کردن مواد به اسیدی واکنش می ‌دهد. اما رهایش هیدروژن های اسید فسفریک سخت تر هستند.

 

خرید و فروش اسید سولفوریک و اسید فسفریک

 

2- تفاوت های کاربردی اسید سولفوریک و اسید فسفریک

 

1-2- بفرمایید فسفریک اسید!

 

اولین تفاوت و یکی از اصلی ترین تفاوت های ما بین سولفوریک اسید و فسفریک اسید، در کاربرد آنها در صنایع غذایی است. فسفریک اسید یکی از اسیدهای پر استفاده در مواد غذایی است، در حالی که اسید سولفوریک تقریبا در این زمینه بدون کاربرد است.

اسید فسفریک یک ماده شیمیایی مهم در صنایع غذایی است و در بسیاری از مراحل تولید و فرآوری محصولات غذایی به کار می‌ رود. کاربردهای اصلی اسید فسفریک در صنایع غذایی بسیارند. برای مثال اسید فسفریک به عنوان یک ماده افزودنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد تا  ویژگی ‌های خاصی که مد نظر تولید کنندگان است، در محصولات غذایی بهبود یابد. این موارد شامل افزودن اسیدیته به محصولات جهت بهبود طعم و افزایش ماندگاری آنها نیز می ‌شود.

 

1-1-2- بیسکوئیت

 

اسید فسفریک به عنوان یک ماده ترافیک ‌لایت در تست پنکیک و بیسکویت استفاده می‌ شود تا سبکی و حجم به محصول داده و ترکیب بهتری ایجاد شود.

 

2-1-2- گوشت های فراوری شده

 

علاوه بر این موارد در تولید محصولات گوشتی و مرغی، اسید فسفریک به عنوان یک عامل ترشی مصنوعی برای بهبود طعم و ماندگاری استفاده می‌ شود. سوسیس و کالباس و به طور کلی گوشت های فراوری شده حاوی این اسید می باشند.

 

3-1-2- نوشیدنی ها

 

اما نوشیدنی ها مهمترین دسته مورد استفاده از اسید فسفریک می باشند. اسید فسفریک می ‌تواند به عنوان یک عامل تنظیم ‌کننده اسیدیته در شربت ‌ها و نوشیدنی ‌ها به کار رود و به ماندگاری آنها نیز کمک نماید.

 

خرید اسید سولفوریک مرک

 

4-1-2- صنعت شکلات

 

در تولید شکلات و بستنی، اسید فسفریک به عنوان یک ماده تنظیم ‌کننده در ترکیبات شکلاتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

جهت خرید خرد و عمده اسید فسفریک خوراکی، کلیک نمایید.

 

2-2- فسفریک اسید، دوستدار انسان ها!!

 

از دیگر تفاوت های اسید فسفریک و اسید سولفوریک، آن است که اسید فسفریک دارای کاربردهای ملموس تری در زندگی روزمره انسان ها دارا می باشد، درحالی که سولفوریک اسید با اینکه برای بشریت بسیار مهم است، اما کاربرد آن نزدیک و ملموس نمی باشد. برای مثال:

 

1-2-2- خمیر دندان

 

 در تولید خمیر دندان، اسید فسفریک به عنوان یکی از مواد اصلی برای ایجاد اسیدیته و عمل‌کرد ترکیبی استفاده می‌ شود. با توجه به اینکه خمیردندان یک محصول شیمیایی است که همه روزه از آن استفاده می شود، گویی فسفریک اسید نیز همه روزه مورد استفاده انسان ها قرار می گیرد.

 

خرید خرد و عمده سولفوریک اسید

 

2-2-2- تصفیه آب

 

آب مهمترین رکن زندگی بشریت است و ارتباطی با زندگی شهری یا روستایی و یا عشایری ندارد، بدون اسید فسفریک نیز تصفیه آب به راحتی صورت نمی گیرد زیرا که به عنوان یک ماده تصفیه‌کننده در فرآیند تصفیه آب به کار می ‌رود. لذا در اینجا نیز فسفریک اسید نقشی حیاتی را ایفا می کند.

 

جهت خرید سریع و آسان اسید فسفریک صنعتی می توانید از همین لینک، سفارش خود را نهایی سازید.

 

3-2- سولفوریک اسید، اسیدی صنعتی!

 

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، سولفوریک اسید به صورت غیرمستقیم برای انسان ها کاربرد دارد و بیشترین استفاده های آن در صنایع غیر غذایی می باشد. برای مثال

 

1-3-2- صنعت نساجی

 

 اسید سولفوریک در فرآیند ریسندگی و رنگ ‌آمیزی الیاف پنبه و پلی استر به عنوان اسیدیته ‌دهنده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همه ما همواره در خانه و خارج از خانه به پوشاک نیازمندیم و این پوشاک مصرفی نیز به خودی خود نیازمند سولفوریک اسید می باشد، اما به هیچ عنوان نیاز به سولفوریک اسید در این محصولات به چشم نمی آید.

 

2-3-2- تولید کاغذ

 

 در تولید کاغذی که هر روزه با آن سر و کار داریم، اسید سولفوریک به عنوان اسید کاتالیست در فرآیند تولید مصارف چوبی و رنگ ‌آمیزی کاغذ استفاده می ‌شود و دارای نقش بسیار مهمی است.

 

3-3-2- صنعت نفت و گاز

 

 اسید سولفوریک در فرآیند‌های نفتی مانند جداسازی آب از نفت و تصفیه گازهای خام به عنوان ماده کاتالیستی به کار می‌ رود. نبود سولفوریک اسید به معنای نبود نفت و گاز مناسب جهت تامین انرژی است که نقش بسیار مهم این اسید را نشان می دهد.

 

4-3-2- تولید کودهای شیمیایی

 

 از اسید سولفوریک در تولید کودهای مختلف مانند سولفات آمونیوم، سولفات پتاسیم و غیره بهره می‌برند. کودهای گوگرد دار از کودهای بسیار مهم در صنعت کشاورزی می باشند، زیرا که گوگرد از اصلی ترین عناصر مورد نیاز گیاهان است. محصولات کشاورزی نیز نیاز روزمره انسان ها را تامین می نماید، لذا اسید سولفوریک از مهمترین اسیدهایی است که به صورت غیرمستقیم بر غذای انسان ها تاثیر می گذارد.

 

جهت دسترسی به اطلاعات تکمیلی و انجام خرید سولفوریک اسید صنعتی، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

 

5-3-2- صنعت خودرو

 

امروزه بیشتر صنایع خودرویی در جهان، رو به ساخت و تولید ماشین های برقی می باشند که همه آنها نیازمند باتری های قوی هستند در تولید باتری ‌های خودرویی، اسید سولفوریک به عنوان محلول اسیدی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به صورت علمی تر، اسید سولفوریک به عنوان اسیدیته‌ دهنده در تولید الکترولیت ‌های استفاده شده در باتری ‌ها و دستگاه‌ های الکتریکی و الکترونیکی به کار می ‌رود.

 

خرید فسفریک اسید صنعتی و خوراکی

 

6-3-2- تصفیه گوگرد معدنی

 

در تولید گوگرد معدنی از اسید سولفوریک به عنوان یکی از مراحل تصفیه استفاده می‌ شود. عنصر گوگرد به خودی خود از عناصر مهم در صنایع مختلف می باشد.

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، علاوه بر اسیدها، مواد شیمیایی پودری را نیز در سبد محصولات خود گنجانده است، لذا می توانید با کلیک بر روی این لینک، اقدام به خرید گوگرد نمایید.

 

7-3-2-صنعت شیمیایی

 

 اسید سولفوریک در تولید انواع مواد شیمیایی مانند سولفات‌ ها، سولفونیل‌ ها، و انواع شوره‌ های آلی (مواد نیتروژن دار) مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به صورت کلی وجود اسید سولفوریک در هر آزمایشگاه شیمی واجب و حیاتی است. برای مثال اسید سولفوریک در تولید نیترات آمونیوم، که در کودها به عنوان یک منبع ازت استفاده می ‌شود، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

خرید بهترین اسید سولفوریک مناسب آزمایشگاه. جهت خرید سولفوریک اسید مرک، با کلیک بر روی همین لینک، خرید خود را انجام دهید.

 

 

3- خرید اسید سولفوریک و اسید فسفریک از فروشگاه اشیم

 

همانطور که ملاحظه نمودید، در این مقاله سعی شد تا جای ممکن، به ساده ترین زبان و در دسته بندی های مختلف، تفاوت اسید سولفوریک و اسید فسفریک بازگو گردد. با توجه به کاربردهای یاد شده در هر مورد، می توانید از طریق لینک های موجود در مقاله و یا از طریق راه های ارتباطی مختلف اقدام به خرید اسیدسولفوریک و اسیدفسفریک نمایید. تیم فروش فروشگاه اشیم، همواره آماده پاسخگویی به مشتریان گرامی می باشد.

 همچنین می توانید سایر مقاله های مربوط به قوی ترین اسیدها و یا تفاوت اسیدهای دیگر را نیز در قسمت مقالات فروشگاه اینترنتی اشیم مطالعه بفرمایید.

 

ارسال سریع و آسان اسید سولفوریک

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left