واتساپ

تفاوت رزین پلی استر و رزین اپوکسی

1403/02/13

 

1- رزین ها

 

برای رسیدن به تفاوت های انواع رزین ها، به خصوص رزین های پلی استر و اپوکسی، بایستی در ابتدا دید که رزین ها به صورت کلی چه دسته ای از مواد شیمیایی را شامل می شوند و سپس به تفاوت های آنها پرداخت.

 

1-1-رزین طبیعی

 

رزین‌ ها نوعی ماده ساخته ‌شده از گیاهان یا دیگر منابع طبیعی هستند که به صورت چسبناک می باشند و ترکیبات پلیمری طبیعی را شامل می شوند. رزین ‌های طبیعی از مواد مختلفی مانند گونه ‌های مختلف گیاهی و حتی رزین ‌های حیوانی به دست می ‌آیند. این رزین ‌ها اغلب به عنوان مواد چسبنده، پوشش ‌دهنده، عایق و حتی در داروسازی و عطرسازی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

به عنوان مثال، گونه ‌های مختلف از درختانی مثل درختان کاج و غیره، رزین ‌های طبیعی تولید می ‌کنند. این رزین‌ ها معمولاً به عنوان چسب‌ های چوب و کاغذ، پوشش ‌دهی در ساخت ‌و‌ ساز، و در صنایع عطرسازی و بهبود داروها استفاده می‌ شوند.

 

خرید انواع رزین ها در فروشگاه اشیم

 

2-1- رزین های مصنوعی (سنتزی)

 

رزین‌ های سنتزی یا مصنوعی، مواد پلیمری هستند که از ترکیبات شیمیایی مختلفی ساخته می ‌شوند و به صورت سه ‌بعدی تشکیل شبکه ‌ای از زنجیره‌ های پلیمری را ایجاد می نمایند. وقتی مونومرها به یکدیگر متصل می‌ شوند، زنجیره‌ های بلندی از پلیمر ایجاد می ‌کنند. این زنجیره ‌ها می ‌توانند خطی یا متشعب باشند و به وسیله پیوندهای شیمیایی به هم متصل شوند. رزین ها با توجه به مونومر تشکیل دهنده شان به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

 

خرید رزین اپوکسی نانیا، ساخت تایوان با بهترین و بالاترین کیفیت ممکن در اشیم

 

2- رزین اپوکسی چیست؟

 

رزین اپوکسی یک نوع مواد پلیمری است که به طور عمده از دو نوع جز شیمیایی به نام اپوکسیدها (یا اپوکسی رزین ‌ها) و سخت‌کننده ‌ها یا کیور کننده ها تشکیل شده است. وقتی این دو مکمل با یکدیگر ترکیب می‌ شوند، واکنشی شیمیایی رخ می‌ دهد که منجر به تشکیل یک سیستم پلیمری سخت و مقاوم به نام اپوکسی می‌ شود. همچنین همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، رزین ها از مونومرها تشکیل شده اند، مونومرهای این دسته از رزین ها، اپوکسیدها می باشند.

 

خرید انواع رزین های اپوکسی در فروشگاه اشیم

 

1-2- کاربرد رزین های اپوکسی 

 

رزین ‌های اپوکسی معمولاً دارای ویژگی‌ هایی همچون مقاومت به حرارت، مقاومت در مقابل ضربه، مقاومت شیمیایی، ورقه ‌پذیری، و چسبندگی بالا هستند. این ویژگی‌ ها باعث می ‌شوند که رزین‌ های اپوکسی در مصارف گوناگون مانند ساخت و ساز، تعمیرات، صنایع هوافضا، صنایع دریایی، صنعت اتومبیل ‌سازی، الکترونیک و وسایل ورزشی مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین رزین‌های اپوکسی به عنوان چسب، پوشش ‌دهی (به ویژه در سطوح فلزی)، تعمیرات سازه‌ های بتنی و فلزی، ساخت قطعات و کامپوننت‌ های مختلف و در طراحی محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این مواد به عنوان یکی از گزینه ‌های محبوب در صنعت ‌های مختلف به‌خصوص برای کاربردهایی که نیاز به سطوح مقاوم و بادوام دارند شناخته می ‌شوند. امروزه کاربرد این دسته از مواد در کارهای هنری نیز به شدت افزایش یافته است.

 

خرید انواع رزین ها پلی استر در فروشگاه اشیم

 

3- رزین پلی استر چیست؟

 

رزین پلی استر نیز یک نوع پلیمر به حساب می آید که تشکیل شده از گروه‌های استری شده به عنوان مونومر می باشد. استرها، تشکیل شده از اسیدها و الکل ‌ها با اتصال گروه کربونیل به یک اتم اکسیژن مشترک می باشند. در رزین پلی استری، این گروه‌ ها به طور متناوب به یکدیگر متصل می ‌شوند تا یک زنجیره پلیمری بسازند.

 

خرید رزین پلی استر با بهترین کیفیت در فروشگاه اشیم

 

1-3- کاربردهای رزین پلی استر

 

این نوع رزین‌ ها در صنایع مختلفی از جمله صنایع پلاستیک، صنایع خوراکی، صنایع فیبر نساجی، صنایع ساختمانی، و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بسته به ترکیب اسید و الکل مورد استفاده و شرایط تولید، وزن مولکولی، خواص فیزیکی و غیره، کاربردهای رزین‌ های پلی استر می ‌تواند متفاوت باشد.

یکی از نمونه ‌های معروف، رزین پلی استر پلی ‌اتیلن ترفتالات (PET) است که در تولید بطری‌ های پلاستیکی برای مایعات مانند نوشابه و آب معدنی استفاده می ‌شود. همچنین، رزین ‌های پلی استر در صنایع پارچه و الیاف، صنایع بسته ‌بندی خوراکی، و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

 

خرید رزین اپوکسی کومهو رقیق در اشیم

 

4- تفاوت رزین اپوکسی و رزین پلی استر

 

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، رزین پلی استر و رزین اپوکسی از دو دسته‌ ی مختلف پلیمرها هستند و دارای تفاوت ‌های مهمی می باشند:

 

1-4- ساختار شیمیایی

 

رزین پلی استر تشکیل شده از گروه ‌های استری (RCOO) هستند. در آنها، گروه‌ های استری به عناصر اسیدی و الکلی متصل می باشند. رزین ‌های پلی استر دارای گروه‌ های اتصال اسیدی-الکلی هستند که در فرآیند پلیمریزاسیون به وجود می ‌آیند. اما رزین اپوکسی از گروه ‌های اپوکسیدی (همچون گروه اپوکسید یا اپوکساید) تشکیل شده ‌اند. این گروه‌ های اپوکسی معمولاً به هم اضافه شده و پلیمریزه می ‌شوند تا به ساختار رزین اپوکسی برسند.

 

خرید رزین اپوکسی کومهو غلیظ در اشیم

 

2-4- خواص فیزیکی

 

رزین‌ های پلی استر معمولاً خواص شیمیایی خوبی مانند مقاومت به حرارت و مواد شیمیایی دارند. این شکل از رزین معمولاً سفت و سخت است و برای برخی کاربردهای مهم مانند بطری ‌های پت و الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار می ‌گیرند اما رزین‌ های اپوکسی دارای خواص مکانیکی بسیار عالی می باشند، از جمله مقاومت در برابر خمش و ضربه. این نوع رزین ‌ها به عنوان چسب ‌ها، پوشش ‌ها، و مواد کامپوزیتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این رزین ها نیز دارای مقاومت به محیط‌ های شیمیایی مختلف را دارا می باشند.

 

خرید رزین اپوکسی کومهو، ساخت کشور کره جنوبی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

3-4- فرآیند کیورینگ

 

پلیمریزاسیون رزین پلی استر در شرایط معمولی و در دماهای معمول انجام می ‌شود اما پلیمریزاسیون رزین اپوکسی بیشتر در دماهای بالا (با گرما) انجام می ‌شود و نیاز به یک عامل دی ‌اپوکسیدی (هاردنر) دارد که برای کیور کردن آن استفاده می‌شود.

 

خرید رزین چینی با قیمت مناسب در بزرگترین فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی

 

5- خرید رزین اپوکسی و رزین پلی استر

 

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله و بررسی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این رزین ها، مصرف کنندگان محترم می توانند رزین مناسب با کار خود را از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم به راحتی تهیه نمایند. همچنین تیم متخصص اشیم آماده ارائه مشاوره رایشگاه جهت انتخاب رزین مناسب با کار شما می باشد. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم همچنین علاوه بر امکان خرید خرد، امکان خرید عمده انواع رزین ها را نیز در فروشگاه خود مهیا نموده است. علاوه بر این انواع برندهای مختلف از رزین ها در این فروشگاه موجود می باشند، رزین های اپوکسی نانیا، ساخت تایوان، انواع رزین های اپوکسی غلیظ و رقیق کومهو، ساخت کره جنوبی، رزین چینی، رزین ایرانی و غیره از جمله محصولات رزینی موجود در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم می باشند که می توانید به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام به خرید آنها نمایید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left