واتساپ

اسید لاکتیک، اسید ماهیچه ای!

1403/02/13

 

 

1- اسید لاکتیک از دید شیمی

 

به صورت کلی, اسید لاکتیک یک اسید آلی است و با فرمول شیمیایی CH3CH(OH)COOH نمایش داده می شود. این اسید در حالت جامد سفید رنگ است و در آب محلول است, اما هنگامی که به حالت محلول در می آید، یک محلول بی رنگ را تشکیل می دهد. اسید لاکتیک از دیدی دیگر, یک آلفا هیدروکسی اسید است که به دلیل وجود یک گروه هیدروکسیل در کنار گروه کربوکسیل, اینگونه نامیده می شود. اسید لاکتیک نیز مانند همه اسیدهای دیگر دارای باز مزدوج است؛ باز مزدوج اسید لاکتیک، لاکتات (یا آنیون لاکتات) نام دارد و نام گروه آسیل مشتق شده از لاکتیک اسید، لاکتویل است.

 

خرید انواع اسید از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

2- کایرالیته، راز تفاوت لاکتیک اسید

 

اسید لاکتیک یک مولکول کایرال است که از دو انانتیومر تشکیل شده است. یعنی دارای چرخش نوری است. یکی از این انانتیومرها به نام (S) اسید لاکتیک و دیگری، تصویر آینه ای آن و (R) اسید لاکتیک است. در بسیاری از مواقع اسید لاکتیک، مخلوطی از این دو را به مقدار مساوی در خود دارد که به آن لاکتیک اسید راسمیک می گویند. اسید لاکتیک تولید شده توسط تخمیر شیر اغلب راسمیک است، اگرچه گونه های خاصی از باکتری ها تنها (R)-اسید لاکتیک تولید می کنند. از سوی دیگر، اسید لاکتیک تولید شده توسط تنفس بی‌هوازی در ماهیچه ‌های حیوانات، انانتیومر (S) اسید لاکتیک است و گاهی به آن اسید "سارکولاکتیک" نیز می‌گویند به معنای اسید گوشت است.

 

خرید اسیدسولفوریک از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

3- تاریخچه اسید لاکتیک

 

کارل ویلهلم شیله که یک شیمیدان سوئدی بود, اولین کسی بود که توانست اسید لاکتیک را در سال 1780 از شیر ترش جداسازی نماید. در سال 1808، برزلیوس کشف کرد که اسید لاکتیک ( در واقع (S)- اسید لاکتیک) در طول فعالیت در عضلات بدن تولید می شود. اما به طور تخصصی و از دید شیمیایی, ساختار اسید لاکتیک توسط ویسلیسینیوس در سال 1873 تایین شد.

 

خرید اسید سولفوریک صنعتی و آزمایشگاهی از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

4- چگونگی تشکیل اسید لاکتیک در بدن

 

در بدن جاندارانی که دارای ماهیچه هستند، (S) لاکتات به طور پیوسته از پیرووات و از طریق آنزیم لاکتات دهیدروژناز در حین فرآیند تخمیر در طی متابولیسم طبیعی و ورزش تولید می ‌شود. غلظت این اسید تا زمانی که میزان تولید لاکتات از میزان حذف لاکتات بیشتر نشود، افزایش نمی یابد، که توسط تعدادی از عوامل از جمله ناقل مونوکربوکسیلات، غلظت و ایزوفرم آنزیم لاکتات دهیدروژناز و ظرفیت اکسیداتیو بافت ها کنترل می شود. غلظت لاکتات موجود خون معمولاً 1-2 میلی ‌مولار در حالت استراحت است، اما می ‌تواند به بیش از 20 میلی ‌مولار در طی فعالیت ‌های شدید و تا 25 میلی‌ مولار پس از آن نیز افزایش پیدا کند. جالب است بدانید که همین زیاد شدن اسید لاکتیک در خون و در بافت ماهیچه ای, سبب خستگی و در برخی موارد درد و کوفتگی در عضلات می شود.

 

خرید سود سوز آور یا سدیم هیدروکسید در اشیم

 

5- کاربردهای اسید لاکتیک کدام اند؟

 

در صنایع مختلف، تخمیر اسید لاکتیک به وسیله باکتری های اسید لاکتیک انجام می شود که کربوهیدرات های ساده مانند گلوکز، ساکارز یا گالاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. ( این باکتری ها می توانند در دهان نیز رشد کنند و اسیدی که تولید می کنند سبب پوسیدگی دندان می شود.)

در پزشکی و داروسازی، لاکتات حاصل از اسید لاکتیک یکی از اجزای اصلی محلول رینگر لاکتات و محلول هارتمن است. این مایعات شامل کاتیون های سدیم و پتاسیم همراه با آنیون های لاکتات و کلرید در محلول با آب مقطر، عموماً در غلظت های ایزوتونیک با خون انسان هستند. که جهت احیای مایعات بدن، پس از ، از دست دادن خون استفاده می شود.

 

خرید بنزوئیک اسید از بزرگترین فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی

 

6- اسید لاکتیک چگونه سنتز می شود؟

 

اسید لاکتیک به صورت صنعتی با تخمیر باکتریایی کربوهیدرات ها یا سنتز شیمیایی از استالدهید تولید می شود. تولید اسید لاکتیک راسمیک متشکل از مخلوط یک به یک هر دو انانتیومر یا مخلوط هایی با حداکثر 99.9٪ اسید لاکتیک (S) می باشد که با تخمیر میکروبی امکان پذیر است. تولید اسید لاکتیک (R) در مقیاس صنعتی با تخمیر ممکن است، اما بسیار سخت تر می باشد.

 

1-6- تولید تخمیری اسید لاکتیک

 

 تولید تخمیری اسید لاکتیک اینگونه است که محصولات شیر ​​تخمیر شده به صورت صنعتی از تخمیر شیر یا آب پنیر توسط باکتری های لاکتوباسیلوس به دست می آیند. به عنوان ماده اولیه برای تولید اسید لاکتیک، تقریباً از هر منبع کربوهیدراتی حاوی کربوهیدرات ها یا قندهای C5 و C6 می توان استفاده کرد. ساکارز خالص، گلوکز نشاسته، شکر خام و آب چغندر نیز از مواد اولیه رایج هستند.

 

عرضه مستقیم انواع اسیدهای خوراکی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

2-6- تولید صنعتی و سنتزی اسید لاکتیک

 

تولید اسید لاکتیک از مواد شیمیایی و به صورت سنتزی, به نحوی دیگر است. اسید لاکتیک راسمیک به صورت صنعتی با واکنش استالدئید با هیدروژن سیانید و هیدرولیز لاکتونیتریل سنتز می شود. هنگامی که هیدرولیز توسط اسید هیدروکلریک انجام می شود، کلرید آمونیوم به عنوان یک محصول جانبی تشکیل می شود. سنتز اسید لاکتیک راسمیک و انانتیومرهای آن از دیگر مواد اولیه شیمیایی مانند وینیل استات، گلیسرول و ... و با استفاده از روش‌های کاتالیستی امکان‌پذیر است.

 

خرید مستقیم و بدون واسطه اسید فسفریک در فروشگاه آنلاین اشیم

 

7- اسید لاکتیک در چه چیزهایی یافت می شود؟

 

اسید لاکتیک بیشتر در محصولات شیر ​​ترش و برخی از پنیرهای دلمه یافت می شود. علت این امر آن است که کازئین موجود در شیر تخمیر شده توسط اسید لاکتیک منعقد می شود. از طرف دیگر به همین علت تخمیری است که اسید لاکتیک سبب طعم ترش نان و خمیر ترش است.

برخی از آبجوها (آبجو ترش) عمدا حاوی اسید لاکتیک هستند که معمولاً به طور طبیعی توسط گونه های مختلف باکتری تولید می شود. این باکتری ها بر خلاف مخمرهایی که شکر را به اتانول تخمیر می کنند، قندها را به اسید تبدیل می کنند. پس از خنک شدن مخمر، به مخمر و باکتری ها اجازه داده می شود تا در تخمیرهای باز شرکت کنند و سبب الکلی شدن محیط شوند.

در شراب سازی، یک فرآیند باکتریایی، طبیعی یا کنترل شده، اغلب برای تبدیل اسید مالئیک طبیعی موجود به اسید لاکتیک، جهت بهبود طعم استفاده می شود. این تخمیر مالولاکتیک توسط باکتری های اسید لاکتیک انجام می شود.

 

عرضه مستقیم و بدون واسطه اسید فسفریک در فروشگاه اشیم

 

8- خرید انواع اسیدها از فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم همواره در تلاش بوده است که بیشترین تنوع و کامل ترین مواد شیمیایی را در سبد محصولات خود قرار دهد. یکی از دسته های مهم مواد شیمیایی، اسیدها می باشند. در همین زمینه، اشیم بسیاری از اسیدها و همچنین قلیاها را در فروشگاه خود گنجانده است. لذا جهت خرید انواع اسید، علاوه بر امکان ثبت سفارش آنلاین در سایت فروشگاه، می توانید از طریق سایر راه های ارتباطی مندرج، با تیم فروش اشیم در تماس باشید.

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد. جهت مطالعه به روزترین خبرها و اطلاعات شیمیایی, صفحه اینستاگرام اشیم را نیز دنبال بفرمایید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left