واتساپ

انواع روش های آبکاری استیل

1403/02/16

 

همانطور که می دانید, علم شیمی یکی از گسترده ترین علوم طبیعی می باشد, در همین زمینه, فروشگاه مواد شیمیایی اشیم به عنوان بزرگترین فروشگاه مواد شیمیایی, قصد دارد در این مقاله به یکی از زمینه های کاربردی علم شیمی بپردازد که تا حدی با بقیه زمینه ها متفاوت است, زیرا که نقش الکتریسیته و نیروهای فیزیکی در این زمینه بیشتر از سایر واکنش های شیمیایی است. موضوعی که اشیم در این مقاله به آن می پردازد, مبحث آبکاری و به خصوص آب کاری استیل است.

 

1- آبکاری چیست؟

 

آبکاری را عموما روشی جهت پوشش دهی سطح می شناسند. در آبکاری، یک فلز را روی یک سطح رسانای دیگر قرار داده و پوششی برای آن ایجاد می کنند. از آبکاری جهت حفاظت از سطوح رسانا در برابر خوردگی و از بین رفتن، توسط عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت و اکسیژن هوا و غیره استفاده می شود.  به طور کلی می توان از آبکاری در پوشش دهی سطح اشیای تزئینی گرانبها، افزایش استحکام، بهبود پوشیدگی سطح مورد نظر، بهبود رنگ پذیری سطح، محافظت در برابر تابش اشعه UV و ایکس استفاده نمود. یکی از انواع آبکاری که این شرایط را فراهم می کند و این ویژگی ها را به ارمغان می آورد, آبکاری استیل است.

 

خرید انواع نمک های پودری برای انواع آبکاری در اشیم

 

2- به چه آبکاری, آبکاری استیل می گویند؟

 

در ابتدا و قبل از پرداختن به آبکاری استیل, باید بدانیم که استیل نوعی فولاد آلیاژی می باشد. این آلیاژ شامل مقدار نیکل و کروم بیشتری نسبت به سایر آلیاژها است (از لحاظ درصدی). میزان درصد نیکل و کروم، نام و نوع استیل را متمایز می سازند. برای مثال اگر درصد کروم بیشتر از 10 الی 11درصد باشد، به آلیاژ به دست آمده فولاد ضد زنگ می گویند. استیل در محیط های مختلف نیازمند پوشش نیست؛ اما در برخی موارد به یک پوشش بر روی سطوح استیلی نیاز می شود. از همین رو از روش های آبکاری استیل برای پوشش دهی در آن موارد استفاده می شود.

 

3- روش های آبکاری استیل

 

آبکاری استیل به صورت کلی از طریق دو روش صورت می پذیرد که با توجه به نیاز و سفارش مشتری، یکی از این دو روش جهت آبکاری استیل انتخاب می شود. هرکدام از این روش ها ویژگی های مخصوص به خود را دارا هستند.

 

1-3- آبکاری الکترولیتی

 

یکی از معروف ترین و رایج ترین روش های آبکاری استیل، روش آبکاری الکترولیتی است. در این روش با استفاده از جریان الکتریسیته، یک لایه نازک از پوشش دلخواه، بر روی سطح استیل قرار داده می شود. در روش آبکاری الکترولیتی، بایستی فلز مورد نظر را جهت آبکاری به الکترود آند متصل نمود و از طرف دیگر لایه ای که قرار است بر روی آن پوشش قرار گیرد بایستی به الکترود کاتد متصل شود و سپس هر دو در محلول مخصوص آبکاری قرار داده شوند. در آبکاری استیل به این روش، ترکیب شیمیایی محلول ساخته شده جهت آبکاری، میزان جریان الکتریسیته و مدت زمان قرار دادن استیل و سطح مورد نظر در محلول آبکاری از عوامل مهم در این روش به شمار می آیند.

 

خرید نمک مس سولفات، مناسب آبکاری انواع مس در فروشگاه اشیم

 

2-3-آبکاری الکترولس

 

روش دومی که از طریق آن، آبکاری استیل صورت می گیرد، آبکاری الکترولس می باشد. در این روش آبکاری، فلز مورد نظر به جای اینکه در یک محلول الکترولیتی قرار داده شود، در اصطلاح آبکاری شیمیایی می شود.

در روش آبکاری الکترولس، ابتدا محلولی از چند نمک نیکل و چند ماده شیمیایی دیگر تهیه می گردد. در مرحله دوم فلز مورد نظر جهت فرایند آبکاری داخل این محلول قرار داده می شود تا فلز نیکل بدون نیاز به جریان الکتریکی روی سطح فلز بنشیند. لازم به ذکر است که که آبکاری الکترولس را آبکاری اتوکالیستی نیز می نامند.

 

خرید انواع حلال های مخصوص آبکاری در اشیم

 

4- مراحل آماده سازی در آبکاری استیل کدام اند؟

 

در آبکاری استیل بایستی پیش از انجام آبکاری به آماده سازی فلز پرداخت. اولین مرحله پاک کردن هر گونه آلودگی از سطح فلز است؛ زیرا که وجود هر گونه آلودگی بر روی فلز سبب می شود تا پوشش مورد نظر به خوبی روی فلز قرار نگیرد. حتی میزان کمی از کثیفی مانند زنگ زدگی بر روی فلز نیز می تواند در قسمت های آبکاری شده اشکال ایجاد کند و سبب ایجاد لکه های سفید، سیاه، حفره و غیره شود.

 

1-4- مرحله سمباده زنی

 

در اولین مرحله آماده سازی فلز جهت آبکاری، سطح فلز باید از هر گونه ناخالصی مانند زنگ زدگی و خوردگی پاک و تمیز شود. از همین جهت، به وسیله سمباده، قطعه فلز مورد نظر را به خوبی سمباده می زنند تا سطوح ناهموار و زنگ زدگی ها از بین بروند و سطحی صاف و یکنواخت حاصل شود.

 

2-4- مرحله از بین بردن چربی

 

در مرحله از بین بردن چربی، بایستی هرگونه آلودگی از سطح فلز پاک و جدا شود. این مرحله از آماده سازی آبکاری می تواند توسط مواد شیمیایی گوناگون انجام شود.

 

3-4- مرحله پرداخت سطح

 

سومین مرحله از مراحل آماده کردن فلز جهت فرایند آبکاری استیل، مرحله پرداخت است. در این مرحله شیارها و خراش هایی که بر روی سطح مورد نظر ایجاد شده است توسط وسایل و روش های خاص این مرحله از بین می روند تا سطح فلز آماده آبکاری شود.

 

4-4- مرحله خنثی سازی اسیدی و بازی

 

مرحله خنثی سازی آخرین مرحله آماده سازی فلز مورد نظر جهت آبکاری است. در این مرحله تمامی مواد اسیدی و بازی (قلیایی) باقی مانده، از روی سطح حذف و قطعه مورد نظر آبکشی می شود.

 

خرید خرد و عمده انواع محصولات مرتبط با آبکاری در اشیم

 

5- انواع آبکاری استیل کدام اند؟

 

آبکاری استیل در چند نوع مختلف صورت می گیرد:

 

1-5-آبکاری لوله آهنی

 

در این آبکاری که به آن لوله آبکاری سرد نیز گفته می شود، در حضور یک ورق روغنی، سطح مورد نظر به وسیله نیکل و کروم آبکاری می شود. این نوع از آبکاری جهت تولید وسایل آشپزخانه و لوازم تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خرید نمک سولفات کروم به صورت خرد و عمده از فروشگاه اشیم

 

2-5- آبکاری زینک (روی)

 

فلز زینک یا روی از پرمصرف ترین فلزات است. از روی در آبکاری نیز استفاده های بسیاری می شود. آبکاری استیل به روش آبکاری روی را گالوانیزه کردن می نامند. در این نوع آبکاری، یک لایه نازک روی، مانند یک محافظ قوی از فلز در مقابل خوردگی توسط عوامل محیطی محافظت می کند.

 

3-5- نرده استیل استنلس

 

استیل استنلس همان فولاد ضد زنگی است که در قسمت های بالاتر به آن اشاره گردید. محصول این آبکاری دارای ویژگی های زیر می باشد:

سطح استیل آبکاری شده سطحی با براقیت است.

اگر براقیت سطح دارای موج است بدان معناست که جنس، استنلس استیل نمی باشد.

اگر سطح کار یکپارچه نباشد, آن سطح استنلس استیل نیست.

 

4-5- آبکاری استیل در ساخت بدلیجات

 

از آنجایی که انواع زیورآلات بدلی با عرق بدن و یا مواد شوینده در تماس هستند، بهتر است از بدلیجات آبکاری شده با استیل استفاده شود تا طول عمر آنها بیشتر باشد. آبکاری استیل همچنین سبب درخشندگی زیورآلات نیز می شود و سبب ثابت ماندن رنگ آنها می شود.

 

بهترین و با کیفیت ترین مواد شیمیایی در فروشگاه اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که اطلاعات مفیدی را در زمینه آبکاری خدمت شما ارائه داده باشد. جهت اطلاع بیشتر از آبکاری و یا زمینه های دیگر, می توانید به صفحه اینستاگرام اشیم نیز رجوع کنید. همچنین جهت خرید انواع مواد شیمیایی مرتبط با آبکاری، می توانید با تیم فروش اشیم در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left