واتساپ

بتن، استحکام ساختمان

1403/02/11

بتن و کاربردهای آن چیست؟

 

مواد مصرفی در پروژه های ساختمانی با عنوان مواد ساختمانی، دسته جدیدی از محصولات ارائه شده در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم می باشند. از همین رو فروشگاه اشیم بر آن شده است تا مقالاتی در زمینه های مربوط به این دسته از موادشیمیایی را ارائه دهد. در این مقاله به چیستی بتن و کاربردهای آن و همچنین مواد تشکیل دهنده بتن پرداخته خواهد شد.

 

خرید انواع افزودنی های بتن در فروشگاه اشیم

 

بتن و موادی تشکیل دهنده آن

 

می توان در تعریف بتن گفت؛ بتن ماده ای چسبنده و عموما حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب است که دارای کاربردهای فراوانی است. بتن ها می توانند از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولان ها، سرباره کوره ‌ها، مواد مضاف، عناصر شیمیایی مانند گوگرد، انواع افزودنی های بتن، پلیمر های شیمیایی بتن، الیاف بتن و غیره تشکیل شده باشند. همچنین علاوه بر مواد تشکیل دهنده، بتن ها می توانند در نحوه ساخت نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. بتن می تواند از طریق حرارت، بخار آب، سنتز در اتوکلاو، تحت شرایط خلا، تحت فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده ‌های مختلف به دست آید.

از سوی دیگر می توان گفت که بتن محصولی است که از مخلوط کردن آب و سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی به وجود می آید و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. از ویژگی های مثبت بتن، در دسترس بودن مصالح بتن می باشد. دوام نسبتا زیاد بتن و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه های بتنی مانند انواع ساختمان ها و سازه های بتنی، انواع سد های آبی، پل ها و تونل ها سبب شده است که بتن بسیار پر مصرف شود.

 

عرضه مستقیم انواع روان کننده بتن در فروشگاه اشیم

 

بتن از چه موادی تشکیل شده است؟

 

سنگدانه‌ ها یکی از مواد تشکیل دهنده بتن می باشند که تقریبا سه چهارم حجم بتن را یه خود اختصاص می دهند و ملات سیمان و آب یک چهارم باقی مانده را متشکل می شود.

 

1- سیمان

 

ملات سیمان از مواد تشکیل دهنده اصلی بتن می باشد.

 

خرید انواع افزودنی های بتن در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

2- آب

 

 کیفیت آب در بتن دارای اهمیت بسیاری است، زیرا که ناخالصی ‌های موجود در آب می تواند در گیرش سیمان اثرگذار باشد و اختلالاتی را به وجود آورد. همچنین آب نامناسب می تواند بر روی مقاومت بتن نیز تاثیرات نامطلوبی بگذارد و سبب بروز لکه‌ های متعددی در سطوح بتن بشود و یا حتی زنگ زدگی آرماتور را سبب شود. در اکثر مخلوط‌ ها، آب مناسب جهت بتن، آبی است که جهت نوشیدن مناسب باشد. مواد و ناخالصی های جامد آب آشامیدنی به ندرت بیش از 2000 ppm خواهد بود و به طور معمول کمتر از 1000 ppm است اما به عنوان یک قاعده کلی هر آبی که اسیدیته یا pH  آن بین 6 الی 8 باشد و طعم شوری نداشته باشد می ‌تواند جهت مصرف در بتن استفاده شود.

 

عرضه خرد و عمده انواع افزودنی های بتن در فروشگاه اشیم

 

مقدار آب مصرفی در سیمان چه مقدار است؟

 

مقدار آب مصرف شده در داخل بتن بسیار فاکتور با اهمیتی است. در صورتی که مقدار مصرفی آب کمتر از حد مطلوب باشد، قسمتی از سیمان جهت واکنش، آب کافی دریافت نمی‌ کند و واکنش نمی دهد. همچنین در صورتی که بیش از مقدار مطلوب، آب به مخلوط بتن اضافه گردد، پس از تکمیل واکنش، مقداری آب به صورت آزاد در داخل بتن باقی می ‌ماند که پس از سخت و سفت شدن بتن، سبب پوکی بتن و در نهایت کاهش مقاومت بتن خواهد شد. مقدار آب لازم جهت تکمیل واکنش بتن به صورت پارامتر نسبت آب به سیمان تعریف می‌ گردد. این نسبت جهت سیمان پرتلند معمولی حدود 25 درصد یا یک چهارم است.

 

انواع بتن چیست؟

 

کاربرد بتن برحسب نوعی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود که در این مقاله به 10 بتن پرکاربرد اشاره شده است.

 

1- بتن معمولی

 

معمولی ترین نوع بتن مخلوطی می باشد که از سیمان پرتلند، ماسه، شن و آب تشکیل شده است. بتن معمولی به همراه آرماتور و یا بدون آن در سازه ها، راه ها و پی به کار می رود.

 

خرید روان کننده بتن NP-600 با قابلیت افزایش عمر بتن در اشیم

 

2- بتن ساده حجیم

 

بتن ساده به بتن بدون آرماتور اطلاق می گردد. از این بتن در بتن ریزی های با حجم بالا مانند ساخت پی سد ها و غیره استفاده می گردد.

 

3- بتن بستر

 

بتن بستر، بتن ساده ای با درصد بالای شن نسبت به سیمان در مقایسه با بتن سازه ای می باشد. از بتن بستر به عنوان یک پرکننده و یا به عنوان لایه محافظ بتن در مقابل نفوذ املاح و مواد موجود در خاک بستر استفاده می شود.

 

4- بتن سازه ای

 

بتن سازه ای یک نوع بتن است که می تواند برای اعضای باربر سازه به کار برده شود.

 

عرضه انواع ترمیم کننده های بتن در فروشگاه اشیم

 

5- بتن مسلح یا بتن آرمه

 

بتن مسلح یا همان بتن آرمه به بتن مسلح شده با میلگرد یا آرماتور اطلاق می شود. جهت مسلح کردن بتن از میلگرد های تقویتی، شبکه های توری تقویتی و یا الیاف تقویتی استفاده می شود و هدف اصلی استفاده از بتن آرمه، انتقال نیروهای کششی موجود در بتن به میلگردها است.

 

6-بتن پیش تنیده

 

بتن پیش تنیده نوعی بتن سازه ای می باشد که در آن قسمت هایی از عضو که به هنگام بهره برداری تحت تاثیر تنش قرار گرفته را از ابتدا تحت فشار قرار می دهند. به همین خاطر زیر بار وارده بتن هیچگاه به کشش نمی افتد.

 

خرید افزودنی AP-610 بتن جهت تسریع کسب مقاومت اولیه

 

7- بتن درجا

 

بتن درجا بتنی است که در محل مصرف دائمی خود ریخته و سفت می شود.

 

8- بتن پیش ساخته

 

بتن پیش ساخته بتنی است که در کارخانه بتن، در قالب های جداگانه قرار می گیرد و به شکل کنترل شده ای به عمل می آید و سفت می شود و به هنگام لزوم جهت نصب نهایی به محل کارگاه منتقل می شود.

 

خرید انواع گروت ها در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

9-بتن خلا

 

بتن خلا بتنی است که دارای درصد آب بالایی می باشد تا کارایی لازم را ایجاد کند. بتن بعد از مرحله بتن ریزی تحت اثر خلاء قرار می گیرد و قسمت اعظم آب آن از بین می رود و بدین صورت بتن به هنگام سخت شدن مقاومت بیشتری پیدا می کند.

 

خرید افزودنی RP-620 بتن جهت افزایش کارایی بتن به صورت عمده در اشیم

 

10- بتن پمپی

 

بتن پمپی به نوعی از بتن اطلاق می شود که از میکسر به محل تخلیه توسط لوله منتقل می شود.

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که این مقاله ، مقاله ای سودمند برای شما بوده باشد. جهت خرید انواع افزودنی های بتن و همچنین سایر مواد شیمیایی موجود در فروشگاه اشیم، می توانید هم از طریق سایت مجموعه و هم از طریق سایر مسیرهای ارتباطی اقدام نمایید.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left