واتساپ

50 کاربرد باورنکردنی وازلین

1403/02/07

 

وازلین چیست ؟

 

وازلین که امروزه به یک ماده خاص اطلاق می شود در اصل نام یک برند آمریکایی از محصولات مبتنی بر مواد ژله ای مانند به دست آمده از هیدروکربن ها می باشد. این محصولات، شامل مواد ژله ای هیدروکربنی ساده و مجموعه ای از کرم های پوست، صابون ها، لوسیون ها، پاک کننده ها و دئودورانت ها هستند که علاوه بر کاربردهای خانگی و فردی, دارای کاربرد های متنوع دیگری نیز می باشند.

 

خرید وازلین در فروشگاه اشیم

 

وازلین توسط چه کسی کشف شد؟

 

در سال 1859، رابرت چزبرو، شیمیدانی که قبلا نفت سفید را به دست آورده بود , وازلین ژله ای قابل استفاده را از برخی مواد نفتی استخراج کرد و این ماده را به عنوان ماده ای دارویی معرفی نمود و آن را وازلین نامید. در ابتدا وازلین تنها جنبه ی درمانی داشت, اما پس از آنکه این محصول به یک ماده اصلی دارویی تبدیل شد، مصرف کنندگان شروع به استفاده از آن برای کاربرد های آرایشی و برای بسیاری از بیماری ها از جمله قارچ ناخن پا، خونریزی بینی، بثورات پوشک و سرماخوردگی کردند. این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک محافظ پوست تایید شده است و به طور گسترده ای در مراقبت از پوست و موارد‌ آرایشی استفاده می شود.

 

خرید خرد و عمده وازلین


ویژگی های فیزیکی و شیمیایی وازلین

 

وازلین مخلوطی از هیدروکربن ها با نقطه ذوب مختلف است. نقطه ذوب این هیدروکربن ها معمولاً بین 40 تا 70 درجه سانتیگراد می باشد و فقط در صورت حرارت دادن و تبدیل آن به حالت مایع ، قابل اشتعال است و سپس در اثر حرارت، تبدیل به بخار می شود که آن نیز قابل اشتعال است. به صورت ظاهری این محصول بی رنگ (یا زرد کم رنگ)، شفاف و در صورت خالص بودن، بدون طعم و بو می باشد. از ویژگی های بارز این ماده آن است که با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید نمی شود و مواد شیمیایی به راحتی روی آن اثر نمی گذارند. از لحاظ انحلال پذیری به دلیل خاصیت غیر قطبی بودن آن, در آب نامحلول است اما در حلال های نسبتا غیر قطبی مانند دی کلرومتان، کلروفرم، بنزن، دی اتیل اتر، دی سولفید کربن محلول می باشد. به صورت کلی این محصول نیمه جامد است، از این نظر که شکل خود را مانند یک جامد حفظ می نماید، اما می توان آن را مجبور نمود بدون آنکه به صورت جدا جدا در آید، مانند یک مایع، شکل ظرف خود را بگیرد، هر چند به خودی خود جریان نداشته باشد.

 

عرضه مستقیم وازلین در فروشگاه اشیم


50 کاربرد برای وازلین

 

بیشتر موارد استفاده از وازلین در مصارف آرایشی و بهداشتی می باشد و در صنعت نیز به سبب خاصیت روان کنندگی و پوشش دهی آن بسیار دارای کاربرد است. شاید بسیاری از این کاربردهایی که در این مقاله به آن اشاره شده است برایتان عجیب باشد ولی قابلیت های بسیار کاربردی این ماده می باشند. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای رایج این محصول پرکاربرد پرداخته خواهد شد. 


1- وازلین برای مراقبت از پوست 

 

امروزه بیشتر وازلین تولیدی به ‌عنوان ماده‌ ای در لوسیون‌ های پوست و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی از مراقبت و محافظت از پوست را با به حداقل رساندن اصطکاک و سایش و یا کاهش از دست دادن رطوبت فراهم می‌کند. 


2- جلوگیری از از دست دادن رطوبت

 

وازلین با کاهش میزان از دست دادن رطوبت پوست, می تواند از ترک خوردن پوست و مخصوصا پوست دست ها جلوگیری کرده و کوتیکول های ناخن را نرم کند. از این ویژگی وازلین به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می شود، وازلین می تواند برای گرم نگه داشتن شناگران در آب هنگام تمرین، یا در هنگام عبور از کانال یا شنا های طولانی استفاده شود. همچنین این محصول سبب می شود از سرد شدن صورت به دلیل تبخیر رطوبت پوست در طول ورزش های زمستانی در فضای باز جلوگیری شود.


3- وازلین برای روانکاری پوست

 

از وازلین می توان برای کاهش اصطکاک بین پوست و لباس در حین فعالیت های ورزشی مختلف استفاده کرد، به عنوان مثال برای جلوگیری از ساییدگی ناحیه نشیمن صندلی دوچرخه سواران یا در کشاله ران دوندگان ماراتن از این ماده استفاده می شود. 
وازلین معمولاً به عنوان روان کننده شخصی نیز استفاده می شود، مزیت و برتری این ماده نسبت به سایر روان کننده ها مانند روان کننده های مبتنی بر آب آن است که خشک نمی شود.

 

ارسال وازلین به سراسر کشور توسط اشیم


4- وازلین و نرم کنندگی پوست

 

از این ماده برای نرم کردن مناطق سفت پوست مانند نوک آرنج ها و کف و پاشنه پا استفاده می گردد.


5- ماسک وازلین و روغن ها

 

با استفاده از ترکیب وازلین, روغن زیتون, روغن بادام, زرده تخم مرغ و عسل می توان یک ماسک برای پوست تهیه نمود. فقط نکته ی مهم درتهیه ی این ماسک آن است که بایستی وازلین را به روش بنماری (گرمای غیرمستقیم) ذوب نمود و سپس در ماسک استفاده کرد و بعد از خنک شدن نیز سریعا آن را بر روی پوست قرار داد تا شکل محل استفاد را به خود بگیرد.

 

ازبین بردن جوش با وازلین

 


6- وازلین به عنوان ضد جوش

 

برای از بین بردن لکه های پوستی, جوش های پوستی, علی الخصوص جوش های سر سیاه, آکنه و به طور کلی ضایعات پوستی می توان از ماسک های مختلف وازلین همراه با سایر مواد مانند شیر کم چرب و ... بهره برد.

 

رفع چین و چروک با وازلین

 

7- ضد چین و چروک

 

با توجه به آنکه وازلین رطوبت پوست را حفظ می نماید, می توان از آن برای پیشگیری از چین و چروک های پوست استفاده نمود. همچنین ترکیب آن با سفیده ی تخم مرغ و عسل نیز برای رفع چین و چروک های پوست , علی الخصوص چین و چروک های دور چشم بسیار مفید می باشد.

 

رفع پیری خرید وازلین

8- اسکراب


ترکیب نمک دانه درشت, شکر و وازلین می تواند یک اسکراب ساده برای تمام بدن حتی اندام های صورت مانند لب ها باشد و با مالش آن بر روی پوست و سپس شستوشوی آن با آب و صابون, تاثیرات شگرف آن نمایان رویت شود.

 

خرید وازلین به صورت خرده و عمده

 

9- وازلین به عنوان ماسک مو

 

در نیمه اول قرن بیستم، وازلین، چه به صورت خالص و چه به عنوان یخشی از یک ماده، به عنوان ماسک مو رایج بوده است. هنگامی که در مخلوط 50/50 با موم زنبور عسل خالص (بیزوکس) استفاده شود، به محصولی برای استفاده برای ریش و سبیل نیز تبدیل می شود.

 

موهای شفاف با خرید وازلین


10- وازلین برای رفع چسبندگی مو

 

یکی از مشکلاتی که برای موها پیش می آید, چسبیدن موها به یکدیگر به علت وجود یک ماده چسبنده مانند آدامس یا ماده ای مثل آن می باشد که سبب می شود موها به سختی از یکدیگر جدا شوند. وازلین در این زمینه نیز می تواند حلال مشکلات باشد و این مشکل را بدون آنکه نیاز به کوتاه کردن مو باشد, برطرف نماید.

 

رنگ مو


11-وازلین برای صاف نمودن مو

 

از وازلین می توان برای صاف نمودن مو نیز استفاده نمود ولی بایستی به این نکته توجه کرد که استفاده از وازلین بیش از حد بر روی موها سبب چرب شدن آن می شود و آنکه صاف شدن مو ها به صورت دائمی نمی باشد.

 

دکلره مو با وازلین


12- وازلین برای رفع مو خوره ی موها

 

یکی دیگر از کاربردهای وازلین در ارتباط با مو, مالش مقدار کمی از این ماده در انتهای موها جهت رفع موخوره می باشد, با این روش دیگر نیازی به کوتاه کردن مو ها نمی باشد.

 

موخوره خرید وازلین


13- وازلین برای رفع شوره و پوسته سر

 

علاوه بر کاربردهای آرایشی برای مو ها و زیبایی مو, از این ماده برای رفع و درمان شوره ی سر, پوسته پوسته شدن کف سر و از بین بردن شپش موی سر استفاده می شود, به این نحو که به مدت 15 دقیقه کف سر را با وازلین ماساژ داده و سپس با آب و شوینده ی مناسب مو ها شستوشو داده می شود و تاثیرات آن بعد از مدتی استفاده به وضوح دیده می شود.

 

رفع شوره مو با وازلین

 

14- مژه مصنوعی

 

در این زمینه وازلین کاربردهای بسیاری دارد, برای مثال یکی از کاربردهای این  ماده آن است که به راحتی می توان به وسیله ی آن مژه مصنوعی را از روی چشم جدا نمود.

 

مژه های پر با وازلین


15- ابروهای مرتب

 

یکی دیگر از کاربردهای وازلین در این زمینه، رفع پریشانی ابروها می باشد که با اندکی وازلین, ابروها کاملا صاف و مرتب می شوند.

 

وازلین و رشد ابرو


16- وازلین و رفع تیرگی دور چشم

 

از کاربردهای زیبایی وازلین برای چشم, از بین بردن سیاهی دور چشم می باشد, ترکیب وازلین با چند قطره آب لیموی تازه برای از بین بردن سیاهی دور چشم بسیار مفید است.

 

خرید انواع مواد شیمیایی خوراکی در فروشگاه اشیم


17- وازلین برای پرپشت شدن ابروها

 

مالش ابرو ها و مژه ها با وازلین می تواند سبب پرپشت شدن ابرو ها و همچنین تقویت مژه ها گردد. این کار می تواند به این نحو باشد که بعد از ماساژ ابروها, به مدت یک شب تا صبح، وازلین بر روی آنها بوده و سپس با آب شسته شود.


18- رفع ترک لب با وازلین

 

یکی از پرکاربردترین کاربردهای وازلین در بین عموم مردم, چه در بین مردان و چه در بین خانم ها, استفاده از وازلین برای از بین بردن ترک لب ها و پوست پوست شدن آن می باشد. البته در بین خانم این مصرف بیشتر می باشد, زیرا که وازلین سبب درخشندگی لب ها نیز می شود. در همین زمینه, ترکیب شکر و وازلین و ماساژ آن بر روی لب ها بسیار توصیه می گردد.

 

برق لب طبیعی با وازلین

 

19- وازلین برای پاک کردن آرایش

 

یکی از کاربردهای وازلین, پاک نمودن آرایش از روی پوست, نواحی نزدیک چشم و لب ها می باشد, به دلیل آنکه وازلین فاقد مواد سمی است, در نتیجه می توان به راحتی برای این نواحی از وازلین استفاده نمود.

 

20- اگزمای پوستی

 

یکی از مواردی که در بین افراد بسیار شایع است, اگزما پوستی است که با افزایش استفاده از الکل ها و مواد شوینده در دوره ی همه گیری کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده است. وازلین با حفظ آب پوست, یک ماده موثر برای درمان این بیماری می باشد.

 

خرید خرده و عمده انواع آنزیم ها در فروشگاه آنلاین اشیم

 

21-ماسک میوه ای وازلین

 

می توان وازلین ذوب شده به روش بن ماری را با پوره انواع میوه ها مانند آووکادو, آلوورا, خرمالو, انجیر و ... مخلوط نمود و به صورت یک ماسک پوستی از آن استفاده کرد که سبب طراوت و شادابی پوست می گردد.

 

خرید وازلین20

 

22- درمان پزشکی

 

وازلین با نام دیگر ژله نفتی کربناته، اگر حاوی گروه عاملی فنل باشد سبب ایجاد اثر ضد باکتریایی بیشتر می شود و باعث کاهش رشد باکتری ها خواهد شد. در طول جنگ جهانی دوم، انواع وازلین ، اغلب در کیت ‌های کمک های اولیه گنجانده می ‌شده است. این محصول به عنوان یک ضد آفتاب و محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز کاربرد دارد.


23- بهبود زخم ها به کمک وازلین

 

پزشکان توصیه می کند که آسیب های پوستی بهتر است با وازلین مرطوب نگه داشته شود تا جای زخم به  مرور بهبود یابد.


24- وازلین در مراقبت پس از لیزر

 

وازلین جهت محافظت و جلوگیری از از دست دادن رطوبت پوست بیمار در دوره اولیه پس از عمل بازسازی پوست با لیزر بسیار توصیه شده است.

 

خرید وازلین22


25- حفظ رطوبت بینی

 

علاوه بر مراقبت های پوستی, وازلین به طور گسترده توسط متخصصین و جراحان گوش و حلق و بینی ، جهت حفظ رطوبت بینی و درمان اپیستاکسی و برای مبارزه با پوسته پوسته شدن بینی استفاده می شود. 


26- وازلین و رفع سوختگی

 

با توجه به آنکه وازلین سبب کنترل رشد باکتری ها می گردد, می تواند به تسریع بهبود سوختگی کمک نماید, اما به هیچ وجه جایگزین کرم های سوختگی نخواهد شد, اما در مواردی که فرد دچار آفتاب سوختگی می شود, وازلین می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تسریع درمان باشد. 

 

سوختگی خرید وازلین


27- وازلین و رفع سرمازدگی

 

جالب است بدانید که وازلین علاوه بر سوختگی، در موارد سرمازدگی پوست نیز دارای کاربرد است, زیرا که با حفظ گرما و آب میان بافتی, سبب کاهش سوزش پوست می شود.


28- استفاده از وازلین در ماساژ

 

شاید ماساژ وازلین همراه با سایر لوسیون ها می تواند یک روش بسیار مناسب برای رفع خستگی بعد از یک روز کاری باشد که به راحتی در خانه می تواند صورت پذیرد.

 

خرید انواع اسانس های خوراکی و غیرخوراکی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


29- استفاده از وازلین برای دندان ها

 

می توان با مالش مقدار اندکی وازلین به دندان ها, درخشندگی و براقیت آنها را دو چندان نمود. همچنین برای خانم ها, این کار سبب می شود تا رنگ رژ لب آنها به دندان ها نخورد.


30- وازلین در عطر

 

یکی از کاربردهای وازلین آن است که سبب بیشتر شدن ماندگاری رایحه ی عطر در محل زدن عطر می شود. برای مثال می توان بر روی مچ دست و یا پشت گردن که بهتر است عطر در آنجاها زده شود, مقداری وازلین زده و سپس به آن مناطق عطر زده شود تا ماندگاری رایحه ی آن چندین برابر گردد.

 

خرید وازلین31


31-وازلین برای روان کنندگی وسایل خانگی

 

در صورتی که روغن مناسب در دسترس نباشد, می توان از وازلین جهت روان کردن کشو های چوبی, فلزی و حتی کشوها و قفسه های یخچال نیز استفاده نمود. حتی برای از بین بردن صدای لولا های در نیز می توان از روان کنندگی وازلین بهره برد.


32- وازلین و درمان تاول زدن

 

می توان با مالش مقداری از وازلین به پشت پاها, در محلی که با پشت کفش تماس مستقیم دارد و یا در بین انگشتان, از تاول زدن در این مناطق جلوگیری نمود.

 

درمان تاول خرید وازلین


33- وازلین و رفع بوی بد پا

 

با استفاده از وازلین و چند قطره گلاب و ماساژ پاها, بوی بد پاها که ناشی از تعرق زیاد در کفش می باشد به خوبی رفع می گردد. این کار بایستی در هفته چندین بار انجام شود تا اثرات آن ماندگار باشد.


34- وازلین برای پوشش دهی

 

وازلین را می توان برای پوشاندن اقلام مستعد خوردگی مانند ریزه کاری های فلزی، تیغه های فولادی غیر زنگ نزن و لوله های تفنگ قبل از ذخیره سازی استفاده کرد زیرا وازلین به عنوان یک آب گریز عالی و ارزان عمل می کند. همچنین علاوه برا یان موارد از این ماده به عنوان یک پوشش ضد رسوب سازگار با محیط زیست برای قایق های موتوری و قایق های بادبانی استفاده می شود. 


35- وازلین به عنوان روکش چوب و چرم

 

می توان از وازلین جهت تکمیل و محافظت از چوب استفاده نمود. (دقیقاً مانند روکش روغن معدنی) برای حالت دادن و محافظت از محصولات چرمی صاف مانند زین دوچرخه، چکمه، لباس موتور سیکلت و برای براق کردن کفش‌ های چرمی نیز از این ماده استفاده می‌ شود.

 

روغنکاری با وازلین


36- وازلین برای روغن کاری

 

از وازلین می توان برای روغن کاری تسمه های مختلف استفاده نمود. در ترکیبات روان کننده اسلحه ها نیز از این ماده استفاده می شود. وازلین همچنین به عنوان یک گریس روان کننده سبک  و همچنین به عنوان یک گریس مونتاژ کننده ضد گرفتگی نیز استفاده می شود.


37- فرآیندهای تولید صنعتی

 

وازلین علاوه بر کاربردهای پزشکی و خانگی متنوع یک ماده مفید در صنعت نیز می باشد. برای مثال این ماده در فرمول موم شمع گنجانده شده است. وازلین سبب می شود ترکیب کلی را نرم کند، به شمع اجازه می دهد تا روغن معطر اضافی را در خود نگه دارد و چسبندگی به دیواره کناری شیشه را تسهیل سازد. همچنین از این ماده جهت مرطوب کردن خاک رس مدل‌سازی غیرخشک‌ شونده مانند پلاستیکین، به عنوان بخشی از ترکیبی از هیدروکربن ‌ها از جمله هیدروکربن ‌هایی با وزن مولکولی بیشتر مانند موم پارافین و وزن  مولکولی کمتر مانند روغن معدنی استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک افزودنی برای کاهش چسبندگی به جوهرهای چاپی استفاده می شود و همچنین در صنعت چرم به عنوان ماده ضد آب از آن بهره برد.

 

38- مواد منفجره

 

بیشتر کاربردهای وازلین بسیار بدون خطر هستند, اما در کنار این موارد, وازلین می تواند در کاربرد های خشن تر نیز استفاده گردد. برای مثال وازلین می تواند در مواد منفجره با نسبت بالایی از کلرات های معدنی قوی مخلوط می شود زیرا به عنوان یک نرم کننده و منبع سوخت عمل می کند. نمونه ای از این موارد ماده ای است که از نسبت 9:1، KClO3 به وازلین تشکیل شده است. البته این مخلوط بدون استفاده از کلاهک انفجاری نمی تواند منفجر شود. 

 

انفجار وازلین


39- پیشران

 

از وازلین به عنوان تثبیت کننده در ساخت پیشران های یک و دو جزئی استفاده می شود تا کیفیت سوختن بهبود یابد.

 

40- پوشش داخلی و خارجی در ابزارها

 

وازلین را می توان برای پرکردن کابل های مسی یا فیبر های نوری با استفاده از عایق پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده نمود
همچنین از این ماده می توان برای پوشاندن دیواره های داخلی تراریوم ها استفاده کرد تا از خزیدن و فرار حیوانات جلوگیری شود.

 

خرید انواع مواد شیمیایی آرایشی و بهداشتی با بالاترین کیفیت در اشیم


41- پاکسازی سطح

 

وازلین برای تمیز کردن آرام انواع سطوح، از پاک کردن آرایش از صورت گرفته تا پاک کردن لکه قیر از چرم استفاده می شود.


42- خوردگی باتری

 

وازلین معمولاً توسط مکانیک ‌های خودرو برای پوشاندن پایانه‌ های باتری ‌ها قبل و بعد از اتصال استفاده می‌شود تا از خوردگی آنها توسط اسید باتری جلوگیری شود، زیرا وازلین عایق است و در عملکرد عادی باتری اختلال ایجاد نمی‌کند. 

 

وازلین سرباتری


43- جلوگیری از پخش مایع

 

می توان از یک نوار یا لایه از وازلین برای جلوگیری از پخش شدن مایع استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگام استفاده از کیت رنگ موی خانگی، می توان آن را نزدیک به خط مو استفاده کرد تا از پاچیدن رنگ روی پوست جلوگیری شود. 


44- زیپ

 

در بسیاری از موارد مانند تولید کفش, کیف, لباس و ... که محصول مورد نظر دارای زیپ است, از وازلین جهت روان نمودن زیپ استفاده می گردد.


45- مراقبت از حیوان خانگی

 

وازلین برای مرطوب کردن پنجه های سگ ها استفاده می شود. این ماده یک بخش جدا نشدنی در داروهای مو برای گربه های خانگی است.

 

وازلین و حیوانات خانگی

 

46- تازگی طولانی مدت

 

در بسیاری از موارد برای آنکه محصولات طبیعی موجود در سفره ها, مانند انواع سبزی ها, گل ها, میوه ها و ... برای مدت طولانی تری برای مراسمی خاص، تازه و سرحال باقی بمانند؛ به آنها وازلین زده می شود تا علاوه بر تازه ماندن به دلیل عدم از دست دادن رطوبت, براق تر و درخشان تر نیز ظاهر شوند.


47-جداسازی راحت

 

شاید کاربرد مستقیم وازلین برای زیورآلات منطقی به نظر نرسد, اما وازلین یک کاربرد غیر مستقیم برای آنها دارد. در موارد متعددی برای خروج گوشواره از گوش و یا حلقه از انگشتان, افراد با مشکلاتی مواجه می شوند که با استفاده از وازلین می توان این مشکلات را برطرف نمود.


48-از بین بردن لکه ها شمع

 

یکی از کاربردهای بهداشتی وازلین, نه برای پوست و مو, بلکه برای لباس ها می باشد, ممکن است این اتفاق برای شما نیز افتاده باشد که قطره های موم ذوب شده شمع بر روی لباستان ریخته باشد. یکی از موادی که سبب می شود موم خشک شده بر روی لباس به خوبی پاک شود, وازلین می باشد. 

 

از بین بردن پارافین با وازلین


49- از بین بردن لکه های مواد آرایشی

 

همین کار تا حدی (اما کمتر) برای از بین بردن اثر مواد آرایشی بر روی لباس نیز انجام می شود و موثر است اما بایستی ابتدا روی اثرات مواد آرایشی وازلین زده و سپس لباس ها را در ماشین لباس شویی قرار داد تا پاکیزگی حداکثری ایجاد شود.

 

پاک کردن لک لوازم ارایشی با وازلین

 

50- خوراکی

 

سازنده وازلین, خود همواره از این ماده به صورت خوراکی استفاده می کرده است, امروزه نیز برخی پزشکان در برخی موارد, استفاده خوراکی وازلین با درجه خوراکی را تجویز می کنند.


وازلین اصل را چگونه تشخیص دهیم

 

هرچه وازلین از خلوص بالاتری برخوردار باشد, برای کاربردهایش مناسب تر است و عوارض کمتری را برای فرد ایجاد می کند که این خلوص در مراحل جداسازی و خالص سازی وازلین رخ می دهد. به صورت ظاهری هرچه وازلین شفاف تر و بی رنگ تر باشد بهتر است.(اما به این معنا نیست که زرد بودن ومات بود نشان از فاسد بودن آن است) اما به طور دقیق برای شناسایی بهتر وازلین بایستی آزمایشات کنترل کیفیت را بر روی آن انجام داد که در خانه و بدون تجهیزات میسر نمی باشد, در نتیجه بیشتر بایستی به پروانه سلامت, سیب سلامت و نشان استاندارد آن توجه نمود و به آنها اعتماد کرد.

 

خرید وازلین36


آیا می توان در خانه وازلین درست کرد

 

در بسیاری از سایت ها و منابع، روش های مختلفی برای ساخت وازلین از مواد مختلفی مانند موم زنبور عسل, روغن های مختلف مانند روغن زیتون و ... پیشنهاد شده است که این موارد هیچ کدام وازلین نیستند و صرفا مواد طبیعی ای هستند که می توانند خاصیت چرب کنندگی داشته باشند و خاصیت مواد سازنده ی خود را به فرد مصرف کننده منتقل کنند.


خطرات وازلین

 

بسیاری از افراد به گمان آنکه وازلین از مشتقات نفتی به دست می آید, آن را خطرناک و سرطان زا قلم داد می کنند در صورتی که این عقیده به هیچ عنوان صحیح نبوده و حتی در برخی موارد وازلین را به صورت خوراکی مصرف می کنند. (البته توصیه نمی گردد)


عوارض جانبی بالقوه

 

مانند هر ماده شیمیایی و یا غیرشیمیایی دیگر, استفاده از وازلین به میزان بیش از اندازه توصیه نمی شود. همچنین برخی افراد می توانند به طور مادرزاد به مشتقات نفتی حساسیت یا آلرژی داشته باشند که در این صورت وازلین به آنها توصیه نمی گردد.
مصرف آن به صورت خوراکی می تواند در برخی سبب اسهال و استفراغ گردد.
همچنین مصرف این ماده در بینی می تواند خطر آسپیراسیون را, به خصوص در کودکان, افزایش دهد که بایستی به آن توجه داشت.  
اما به صورت کلی وازلین ماده ای کم خطر با مزایای بالا دسته بندی می شود.

 

عوارض استفاده از وازلین

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left