واتساپ

اسید چرب ترانس چیست و چرا سلامتی را تهدید می کند؟

1403/01/10

 

اسیدچرب و روغن ها 


امروزه مصرف انواع روغن ها, به خصوص روغن های ترانس افزایش یافته است, به همین خاطر اُشیم در این مقاله به اسیدهای چرب ترانس و مشکلاتشان برای سلامتی انسان پرداخته است. به صورت کلی, چربی ترانس که اسیدهای چرب غیراشباع ترانس یا اسیدهای چرب ترانس نیز نامیده می شود، نوعی چربی غیراشباع است که به طور طبیعی در چربی گوشت و شیر وجود دارد. برای بررسی چرایی مضر بودن اسیدهای چرب ترانس, بایستی در ابتدا نگاهی به ساختار شیمیایی اسید ها و چربی ها بیاندازیم. 

 

خرید انواع روغن های خوراکی و صنعتی در فروشگاه اشیم


1- ساختار شیمیایی چربی ها چگونه است؟

 

در این بخش اوشیم به بررسی پیوندها و مفاهیم شیمیایی مربوط به اسیدهای چرب ترانس خواهد پرداخت:


1-1- مفهوم پیوند اشباع و غیر اشباع در اسیدهای چرب

 

چربی ها دارای زنجیره های هیدروکربنی طولانی و بزرگی هستند که این زنجیره ها می توانند اشباع و یا غیراشباع باشند، منظور از غیراشباع بودن یعنی آنکه دارای پیوند دوگانه باشند و اشباع یعنی آنکه بدون پیوند دوگانه باشند (و همه ی پیوندهای زنجیره ی اصلی کربنی دارای پیوند یگانه باشد). 

 

خرید خده و عمده انواع روغن ها در فروشگاه اشیم


1-2- مفهوم ترانس و سیس در اسید های چرب

 

به طور کلی, در صورتی که اسید چرب غیر اشباع باشد (یعنی دارای پیوند دوگانه باشد) دو ساختار سیس و ترانس برای آن محتمل است. در طبیعت، اسیدهای چرب غیر اشباع به طور کلی دارای ساختار سیس هستند. در تولید مواد غذایی، چربی‌ های غیراشباع سیس مایع، مانند روغن ‌های گیاهی برای تولید چربی ‌های اشباع شده، هیدروژنه می ‌شوند که خواص فیزیکی مطلوب‌ تری دارند: به عنوان مثال، در دمای مطلوب ذوب می‌شوند و ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند. هیدروژناسیون جزئی چربی غیراشباع، برخی از پیوندهای دوگانه سیس را با واکنش ایزومریزاسیون با کاتالیزور به پیوندهای دوگانه ترانس تبدیل می کند که چربی ترانس تولید می کند. این نکته را توجه کنید که فقط چربی های غیراشباع می توانند چربی ترانس یا سیس داشته باشند، زیرا فقط یک پیوند دوگانه می تواند به این حالت ها جهت گیری کند. اسیدهای چرب اشباع شده هرگز چربی ترانس یا سیس نامیده نمی شوند زیرا هیچ پیوند دوگانه ای در آنها وجود ندارند. بنابراین، تمام پیوندهای آنها آزادانه قابل چرخش هستند. 

 

خرید انواع مواد شیمیایی صمغی و روغنی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


1-3- آیا اسید چرب با پیوند سه گانه هم وجود دارد؟

 

همانطور که می دانید در شیمی علاوه بر پیوند یگانه و دوگانه, پیوند سه گانه نیز وجود دارد. به همین علت این سوال پیش می آید که آیا علاوه بر اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع حاوی پیوند دوگانه, اسید چرب غیر اشباع حاوی پیوند سه گانه نیز وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است, انواع دیگری از اسیدهای چرب مانند تاریریک اسید نیز وجود دارند که دارای پیوند سه گانه هستند اما بسیار نادر می باشند و علاوه بر آن هیچ اهمیت تغذیه ای نیز ندارند, به همین علت خیلی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته اند. برای بررسی اسیدهای مختلف, می توانید بسیاری از اسیدها را در سایت فروشگاه آنلاین اوشیم مطالعه نمایید.

 

خرید انواع روغن های سیلیکونی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


2- علت مضر بودن اسید چرب ترانس چیست؟

 

اگرچه چربی ‌های ترانس خوراکی هستند، اما مطالعات مختلف نشان داده اندکه مصرف چربی ‌های ترانس با افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL که اغلب به آن کلسترول بد گفته می‌شود) و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL که اغلب کلسترول خوب نامیده می شود) خطر ابتلا به بیماری گرفتگی عروق کرونر (مربوط به رگ های قلب) را افزایش می‌دهد و تری گلیسیرید را در جریان خون افزایش می دهد و باعث التهاب می شود.

 

خرید مواد شیمیایی مختلف در فروشگاه اشیم

 

2-1- چرا اسیدهای چرب ترانس سبب گرفتگی عروق می شود؟

 

همانطور که در بالاتر نیز گفته شد, مصرف اسید چرب ترانس سبب گرفتیگی عروق و رگ ها می شود, اما در این بخش می خواهیم جزئی تر به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم چرا این اتفاق رخ می دهد. مصرف چربی ترانس در رژیم غذایی، توانایی بدن برای انجام متابولیسم اسیدهای چرب ضروری را مختل می کند که این امر منجر به تغییر در ترکیب اسیدهای چرب فسفولیپید دیواره رگ ها می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

 

خرید روغن سیلیکون به صورت خرده و عمده در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم


3- آیا استفاده از چربی ترانس باعث دیابت نیز می شود؟

 

علاوه بر گرفتگی عروق, مطالعات بسیاری نیز در ارتباط با رابطه ی مصرف اسید چرب ترانس و دیابت انجام شده است، مکانیسم اثر اسید های چرب ترانس بر دیابت هنوز در دست بررسی است. اسیدهای چرب ترانس ممکن است متابولیسم چند اسید چرب غیراشباع با زنجیره ی بلند را مختل کنند که می تواند زمینه ساز دیابت شود اما به صورت کلی, رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس می تواند به چاقی، فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری های قلبی منجر شود و سبب ایجاد دیابت نوع 2 گردد.

 

عرضه مستقیم و بدون واسطه انواعروغن های صنعتی در اشیم


4- اسید چرب ترانس, عامل بسیاری از بیماری های دیگر

 

بیشتر عموم افراد, با شنیدن اسم اسیدهای چرب ترانس به یاد گرفتگی عروق, چاقی, دیابت و مسائل اینچنینی می افتند, در حالی که اسیدهای چرب ترانس دارای اثرات منفی دیگری نیز می باشند. 

 

اسیدچرب عامل مرگ


4-1- اسید چرب ترانس و آلزایمر

 

مطالعه ‌ای نشان داده است که مصرف چربی ‌های ترانس و چربی ‌های اشباع شده باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. 

 

آلزایمر اسیدچرب


4-2- سرطان, دیگر اثر منفی اسیدهای چرب ترانس

 

مطالعه ای، ارتباط مثبتی بین چربی ترانس و سرطان پروستات پیدا کرده است.  افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 75 درصد افزایش دهد.

 

خرید روغن کرچک به صورت خرده و عمده در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

4-3- اختلال عملکرد کبد, محصول اسیدهای چرب ترانس 

 

متابولسیم چربی های ترانس نسبت به سایر چربی ها توسط کبد متفاوت است و با دلتا 6 دساتوراز تداخل دارند. دلتا 6 دساتوراز آنزیمی است که در تبدیل اسیدهای چرب ضروری به اسید آراشیدونیک و پروستاگلاندین ‌ها نقش دارد که هر دو برای عملکرد سلول ‌ها مهم هستند. این تداخل می تواند سبب اختلال در عملکرد کبد شود.

 

عرضه انواع مواد شیمیایی در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

4-4- آکنه, ارمغان اسیدهای چرب ترانس در زیبایی!

 

طبق یک مطالعه، چربی ‌های ترانس همراه با کربوهیدرات ‌هایی با بار گلیسمی بالا مانند قندهای تصفیه شده یا نشاسته‌ های تصفیه ‌شده، شیر و محصولات لبنی و چربی‌ های اشباع شده باعث ایجاد آکنه می‌شوند، در حالی که اسید چرب امگا 3 که آکنه را کاهش می دهد، در رژیم های غذایی کمتر یافت می شود.

 

ارسال انواع روغن ها به سراسر کشور توسط اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم امیدوار است که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. برای آشنایی بیشتر با محصولات فروشگاه مواد شیمیایی اوشیم, علاوه بر سایت فروشگاه اُشیم, می توانید صفحه فروشگاه اُشیم در صفحات مجازی به آدرس oshim.ir را نیز دنبال نمایید. 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left