واتساپ

چگونه ژل و محلول ضدعفونی کننده بسازیم؟

1403/01/10

 

خداحافظی با میکروب ها

 

محلول ها, ژل ها و اسپری های ضدعفونی کننده ی دست و سطوح سالیان سال است که جای خود را در میان افراد و در داروخانه ها باز نموده اند, اما با شیوع ویروس کووید-19 و همه گیری آن, استفاده از مواد ضدعفونی کننده در بین عموم افراد جامعه نیز رواج پیدا نموده است و استفاده از این مواد به یک عادت تبدیل شده است. از همین رو بسیار ی از افراد بر آن شده اند که این مواد را خود تهیه نمایند و از پرداخت هزینه های زیاد برای مواد ضدعفونی کننده بپرهیزند. 

از طرفی برای ساخت مواد ضدعفونی کننده نیاز به یک سری مواد شیمیایی است (چه به صورت طبیعی و چه مواد شیمیایی سنتزی و تولید شده ی صنعتی) که بایستی با این مواد و نحوه ی ترکیب آنها آشنا گردید که فروشگاه مواد شیمیایی اُشیم, به عنوان بزرگترین فروشگاه مواد شیمیایی بر آن شده است که اطلاعات مورد نیاز در زمینه ی ساخت مواد ضدعفونی کننده را در اختیار خوانندگان این مقاله قرار دهد.

 

خرید انواع مواد شیمیایی مرتبط با مواد ضدعفونی کننده در اشیم


نحوه ی ساخت محلول ضدعفونی کننده بر پایه ی الکل در خانه

 

برای ساخت محلول های ضدعفونی کننده ی مبتنی بر الکل به مقداری الکل نیاز خواهید داشت. دو نکته در این زمینه وجود دارد, اول درصد الکل موجود در محلول و دوم نوع الکل مصرفی. با توجه به مقالات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ترکیب ضدعفونی کننده بایستی حداقل بین 60 تا 70 درصد الکل داشته باشد تا موثر واقع شود. نوع الکل مصرفی نیز بایستی اتانول و یا ایزوپروپیل الکل باشد و استفاده از سایر الکل ها توصیه نمی گردد.( برخی از الکل ها مانند متانول بسیار سمی هستند و برای سلامتی مضر می باشند و برخی دیگر جز الکل های جامد می باشند.)

 

خرید اتانول در فروشگاه اشیم


نحوه ی ساخت ژل ضدعفونی کننده بر پایه ی الکل در خانه

 

برای تهیه ی ژل ضدعفونی کننده نیاز هست که ماده ی ضدعفونی کننده (در اینجا الکل) در یک بستر ژل مانند قرار گیر تا نوع مصرف و تاثیر مصرف آن نسبت به حالت محلول افزایش یابد. برای این منظور نیاز به مواد زیر می باشد.
ایزوپروپیل الکل یا اتانول
ژل آلوئه ورا 
روغن درخت چای 
به طوری که 3 قسمت ایزوپروپیل الکل با 1 قسمت ژل آلوئه ورا مخلوط شده و چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه می شود تا عطر و بوی دلپذیری به آن بدهد. ( این روغن سلیقه ای است و می توان از اسانس ها و سایر مواد روغنی خوشبو نیز استفاده نمود.)


با استفاده از روغن های گیاهی, با یک تیر, چند نشان بزنید!

 

اضافه نمودن رو‌غن های گیاهی به مواد ضد عفونی کننده می تواند چندین مزیت داشته باشد, یکی از این مزیت ها رایحه درمانی یا آروماتراپی می باشد. استفاده از روغن ‌های گیاهی در تهیه ی محلول ها و ژل ‌های ضد عفونی کننده علاوه بر رایحه و عطر خوش ، قدرت میکروب ‌زدایی این مواد را می توانند افزایش دهند. چندین نوع روغن گیاهی خاص و ویژه وجود دارد که قدرت میکروب ‌زدایی را نسبت به سایر روغن‌ ها بیشتر بالا می برند که عبارت اند از:
روغن دارچین:
این روغن علاوه بر خاصیت ضد ویروس و میکروب‌ زدایی، سبب کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز می شود.
روغن اسطوخودوس:
روغن گیاه اسطوخودوس سبب احساس آرامش و آسودگی خیال می شود.
روغن رزماری:
این روغن می‌تواند بر تقویت حافظه و هوشیاری نقش زیادی داشته باشد.
روغن لیمو:
روغن لیمو باعث افزایش انرژی و کاهش افسردگی می‌شود و از بوی دلپذیری برخوردار است.
روغن نعنا:
عطر این روغن بسیار دلپذیر است که در کنار این ویژگی‌، می‌تواند به آرامش اعصاب کمک به سزایی نماید.
اما علاوه بر این موارد, می توان از این روغن ها استفاده ی دارویی نیز برد و به چندین هدف با این کار دست پیدا نمود.
استفاده از روغن‌های گیاهی برای اهداف دارویی:
روغن‌ های گیاهی به طور کلی عصاره و ماده موثره ی خالص مواد موجود در طبیعت هستند که استفاده و حتی استنشاق آن ‌ها می‌تواند اثرات بسیار مفیدی بر هر یک از اعضای بدن داشته باشد. چندین روغن از روغن های رایج وجود دارند که خاصیت‌ ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی دارند و به همین دلیل می‌توانند در ساخت ژل ضدعفونی کننده ی خانگی استفاده شوند و تاثیرات مثبت خود را نیز بر روی سلامت انسان بگذارند که این روغن ‌ها به شرح زیر می ‌باشند:
روغن دارچین:
این روغن علاوه بر مواردی که در بالاتر به آن اشاره شد خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد و موجب کاهش سردرد می شود.
روغن اسطوخودوس:
کاهش درد ناشی از میگرن و سردرد، تسکین سوزش ‌های جزئی پوست، از خواص بسیار خوب این روغن می ‌باشد.
روغن درخت چای:
این روغن که در دستور ساخت نیز به آن اشاره گردید خاصیت بسیار بالای ضدعفونی کنندگی و ضد باکتری دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.
روغن اکالیپتوس:
تسکین درد عضلات توسط این روغن موجب شده است که در کنار ویژگی میکروب زدایی قوی، بتواند خاصیت درمانی نیز داشته باشد. با استنشاق روغن اکالیپتوس می‌توان به سادگی سیسنوس ‌ها را پاک و در نهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت نمود.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که استفاده ی بیش از حد و یا نا به جا از این روغن ها می تواند اثرات سویی بر سلامتی بگذارد و بایستی حتما در رابطه با استفاده از آنها تحقیق نمود. 

 

مواد ضدعفونی کننده اشیم


نحوه ی ساخت اسپری ضدعفونی کننده ی مبتنی بر الکل در خانه

 

در زمینه ی ساخت محصولات ضدعفونی کننده در خانه, ساخت ژل ها و محلول ها بسیار راحت تر از ساخت اسپری می باشد, زیرا برای ساخت اسپری نیاز به پرس بطری آن می باشد که شاید در دسترس همگان قرار نداشته باشد و همچنین بایستی از موادی به عنوان پیشران در اسپری ها استفاده نمود که تا حدی برای سلامتی دارای خطر هستند. اما به صورت کلی مواد تشکیل دهنده ی اسپری ضدعفونی کننده با ماده موثره ی الکل به شرح زیر می باشد.
ایزوپروپیل الکل 
گلیسرول یا گلیسیرین 
پراکسید هیدروژن 
آب مقطر
بطری اسپری 
12 واحد (اونس) الکل با 2 قاشق چایخوری گلیسرول مخلوط و 1 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن و سپس 3 واحد آب مقطر یا آب جوش (سرد شده) مخلوط می گردد. (اگر با محلول الکلی با غلظت کمتر کار کنید، از آب بسیار کمتری استفاده می شود؛ به یاد داشته باشید، حداقل ¾ مخلوط نهایی بایستی دارای الکل باشد.) محلول حاصل را در بطری های اسپری قرار داده و استفاده نمایید. با توجه به حضور هیدروژن پراکسید به عنوان پیشران, از این ترکیب می توان در اسپری های پلمب شده استفاده نمود اما در صورت عدم وجود چنین اسپری هایی, می توان آن را در اسپری های دستی ریخته و استفاده کرد.
فروشگاه مواد شیمیایی اوشیم با ارائه ی محصولات شیمیایی مختلف و متتعدی سعی نموده است که مواد مورد نیاز برای ساخت ضدعفونی کننده ها و سایر مواد شیمیایی را در مقیاس های خرد و عمده در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار دهد.


نحوه ی ساخت ژل ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل در آزمایشگاه

 

با توجه به آنکه در آزمایشگاه مواد شیمیایی بیشتری در دسترس می باشد, می توان از آنها نیز جهت تهیه ژل ها استفاده نمود. برای این کار به مواد زیر نیاز است.
ایزوپروپانول (ایزوپروپیل الکل) 70%     43 میلی لیتر
کارباپول (کربومر) 940    0/5 گرم
تری اتانول آمین     0/35 میلی لیتر
آب     40 میلی لیتر

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره گردید, از اتانول می توان به جای ایزوپروپیل الکل استفاده نمود.

 

خرید انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی


آیا ضدعفونی کننده های دست ساز، دارای خطر هستند؟

 

این دستور العمل ها، از جمله مواردی که در بالا ذکر شد، برای استفاده ی عموم افراد, توسط متخصصان و منابع مختلف, جهت ساخت ضدعفونی کننده های دستی در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که استفاده از محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده, چه تهیه شده به صورت خانگی و چه تجاری, فقط در زمان هایی توصیه می شود که نتوان دست ها را با آب و صابون شستوشو داد. اما عدم کیفیت مواد تشکیل دهنده و سازنده و یا نسبت نامناسب این مواد می تواند منجر به موارد زیر شود:
عدم کارایی محصول ضدعفونی کننده، به این معنی که ضدعفونی کننده ممکن است به طور موثر، خطر قرار گرفتن در معرض برخی یا همه ی میکروب ها و ویروس ها را از بین نبرد.
تحریک پوست و علائم پوستی
استنشاق مواد شیمیایی
در نتیجه لازم است که حتما نسبت های گفته شده در دستورالعمل ها به خوبی رعایت گردند و مواد اولیه ی تهیه شده جهت ساخت آنها نیز از فروشگاه ها و مراکز معتبر تهیه گردد. فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی اُشیم, سعی نموده است که مواد اولیه ی مورد نیاز ساخت این محصول ها و سایر مواد شیمیایی را با بالاترین کیفیت در اختیار خریداران قرار دهد.

 

علائم هشدار ایمنی ضدعفونی


نحوه استفاده ی اصولی از ضد عفونی کننده دست چگونه است؟

 

دو نکته ی مهم در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده ی دست وجود دارد:
این مواد باید آنقدر روی پوست دست مالیده شود تا زمانی که دست ها خشک شود. (30 تا 60 ثانیه بایستی مالش ادامه پیدا کند. حداقل 60 ثانیه و گاهی بیشتر طول می کشد تا ضدعفونی کننده ی دست اکثر میکروب ها و ویروس ها را از بین ببرد.)
در صورت چرب بودن دست ها و یا وجود ذرات جامد ریز و درشت بر روی دست ها، ابتدا بایستی آن‌ ها را با دستمال از سطح دست برداشت و سپس از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمود.


محلول ها, ژل ها و اسپری ضدعفونی کننده دست چه میکروب هایی را می تواند از بین ببرد؟

 

به گفته ی منابع مختلف, یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل، می تواند به سرعت تعداد میکروب های روی دست ها را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به از بین بردن طیف گسترده‌ ای از عوامل بیماری ‌زا یا پاتوژن ‌های روی دست‌ ها، از جمله کروناویروس جدید، SARS-CoV-2 و ...کمک کند. با این حال، حتی بهترین ضدعفونی‌کننده ‌های دست مبتنی بر الکل نیز محدودیت‌ هایی دارند و همه ی انواع میکروب ‌ها را از بین نمی ‌برند. همچنین بایستی به این نکته توجه نمود که ضدعفونی‌کننده ‌های دست, اثرات به جای مانده از مواد شیمیایی بر روی سطوح را از بین نمی برند.

 

خرید اتانول ضدعفونی کننده در مقادیر خرد و عمده در اشیم


چه میکروب هایی در برابر مواد ضدعفونی کننده ی مبتنی بر الکل مقاوم هستند؟

 

نورویروس
کریپتوسپوریدیوم که باعث کریپتوسپوریدیوز می شود
Clostridium difficile که با نام C. diff نیز شناخته می شود
از مواردی هستند که با وجود الکل ها باز هم شانس زنده ماندن دارند. همچنین، اگر دست ها به وضوح کثیف یا چرب باشد، ممکن است یک ضدعفونی کننده دست خوب عمل نکند. 
ذکر دوباره ی این نکته ضروری است که طبق دستورات CDC، شستن دست‌ ها با آب و صابون همیشه بایستی در اولویت باشد. فقط در صورتی باید از ضدعفونی کننده دست استفاده شود که آب و صابون در دسترس نباشد.

 

میکروب ضدعفونی


ساخت محلول های ضدعفونی کننده ی بی خطر، مختص میوه ها و سبزیجات در خانه

 

تا به اینجا مواردی که به آنها اشاره گردید مربوط به ساخت محلول های ضدعفونی کننده ی دست ها و سطوح مختلف بودند که با استفاده از مواد شیمیایی مختلف به دست می آمدند و فروشگاه اوشیم نیز به عنوان بزرگترین فروشگاه مواد شیمیایی, این مواد را در دسترس خریداران گرامی قرار می دهد. اما مواد ضدعفونی کننده در هنگام شستشو شوی میوه ها و سبزیجات نیز دارای استفاده هستند, با این تفاوت که با توجه به بافت میوه و سبزیجات بایستی از مواد ضعیف تری استفاده نمود. برای همین می توان از ترکیب آب و سرکه و یا آب و جوش شیرین برای این منظور استفاده کرد. ( برای اطلاع از کاربردهای جوش شیرین می توانید به مقاله ی مربوط به آن در سایت فروشگاه اُشیم مراجعه نمایید) همچنین می توان از ترکیب نمک طعام و جوش شیرین و یا نمک طعام و سرکه نیز در خانه بهره برد تا سبزیجات و میوه ها نیز به خوبی ضد عفونی شوند.


نکته ایمنی

 

موارد گفته شده در این مقاله دارای خطرات چندانی نیستند, اما باز هم بهتر است تا جایی که ممکن است از مواد ضدعفونی کننده ی استاندارد تجاری استفاده نمود و تنها در مواقعی که به آب و صابون و یا ضدعفونی کننده های تجاری دسترسی نیست, به ساخت این مواد روی آورد. همچنین لازم به ذکر است که به هیچ عنوان به صورت خود سرانه, مواد تمیز کننده و ضدعفونی کننده را جهت ساخت ترکیبی قدرتمند تر با یکدیگر ترکیب ننماید, زیرا که ممکن است سبب تولید برخی گاز ها و مواد شیمیایی خطرناک شود و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

 

خرید ایمن مواد شیمیایی در فروشگاه اشیم

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left