واتساپ

این قندها رو باهم قاطی نکنید!!

1403/02/13

 

دکسترین، دکستروز و فروکتوز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟؟

 

در ابتدا بایستی گفت که این سه ترکیب شیمیایی قندهایی هستند که با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشند. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم با علم بر این موضوع که بسیاری از افراد، این سه ترکیب را به علت تشابه اسمی و یا تشابه نوعی، گاهی با یکدیگر اشتباه می گیرند، در این مقاله، به تفاوت این ترکیبات شیمیایی پرداخته است. دکسترین، دکستروز و فروکتوز سه نوع کربوهیدرات مختلف هستند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. در این مقاله توضیحی در مورد تفاوت بین این سه ماده بیان می کنیم:

 

دکسترین

 

دکسترین نوعی کربوهیدرات است که از نشاسته به دست می آید. از طریق هیدرولیز مولکول های نشاسته تولید می شود که آنها را به زنجیره های کوتاه تری از واحدهای گلوکز تجزیه می کند. دکسترین معمولاً در صنایع غذایی به عنوان یک عامل غلیظ کننده، تثبیت کننده یا چسبنده استفاده می شود. این کاربردها به دلیل خاصیت چسبندگی است و اغلب در چسب ها و داروها به عنوان ماده پوششی برای قرص های دارویی استفاده می شود. دکسترین در آب محلول است و در صورت هیدراته شدن می تواند یک قوام ژل مانند ایجاد کند. همچنین به عنوان بافت دهنده و حجم دهنده در برخی از محصولات غذایی استفاده می شود.

 

(توضیحات بیشتر در ارتباط با این ماده و امکان خرید دکسترین، در سایت فروشگاه اشیم میسر می باشد.)

 

خرید عمده دکسترین در فروشگاه اشیم

 

دکستروز

 

دکستروز که به نام گلوکز نیز شناخته می شود، قند ساده ای است که به عنوان منبع اولیه انرژی برای موجودات زنده عمل می کند. این ترکیب شیمیایی یک مونوساکارید است، به این معنی که از یک واحد قند تشکیل شده است. دکستروز به طور طبیعی در میوه های مختلف، عسل و شیرین کننده های مشتق شده از ذرت یا گندم وجود دارد. همچنین این کربوهیدرات از طریق هیدرولیز آنزیمی نشاسته نیز به دست می آید. دکستروز معمولا در صنایع غذایی و نوشیدنی به عنوان شیرین کننده، بستر تخمیر در تولید نوشیدنی های الکلی و به عنوان جزئی از فرمولاسیون های پزشکی مانند مایعات داخل وریدی استفاده می شود. دکستروز به راحتی توسط بدن متابولیزه می شود و منبع سریع انرژی را فراهم می کند.

 

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده و خرید دکستروز به توضیحات محصول این ترکیب در سایت فروشگاه اشیم مراجعه نمایید.)

 

 

خرید دکستروز به صورت خرده و عمده در اشیم

 

فروکتوز

 

فروکتوز قند ساده دیگری است که به قند میوه یا لوولوز نیز معروف است. این ترکیب شیمیایی یک مونوساکارید است که به طور طبیعی در میوه ها، عسل و برخی سبزیجات یافت می شود. فروکتوز از هر دو ترکیب دکستروز و ساکارز (شکر) شیرین تر است و معمولاً به عنوان یک شیرین کننده در محصولات غذایی و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا که به شربت فروکتوز و یا فروکتوز مایع نیز شهرت دارد، یک شیرین کننده پرمصرف است که حاوی ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است. فروکتوز در مقایسه با گلوکز به طور متفاوتی در بدن متابولیزه می شود، زیرا عمدتاً در کبد متابولیزه می شود. این قند تأثیر کمتری بر سطح قند خون و پاسخ انسولین در مقایسه با گلوکز دارد که آن را به انتخابی محبوب برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که قصد کنترل سطح قند خون خود را دارند تبدیل می کند.

 

(امکان خرید فروکتوز در فروشگاه اشیم به تازگی مهیا شده است، جهت این امر به صفحه اختصاصی فروکتوز مراجعه نمایید.)

 

 

خرید فروکتوز در فروشگاه اشیم

 

تفاوت دکسترین، دکستروز و فروکتوز در چیست؟

 

ساختار مولکولی قندها

 

دکسترین یک کربوهیدرات پیچیده است که از زنجیره ‌ای از مولکول ‌های گلوکز به هم پیوند خورده است. دکستروز (گلوکز) و فروکتوز مونوساکارید هستند، به این معنی که از یک واحد قند تشکیل شده اند.

 

شیرینی کدام کربوهیدرات بیشتر است؟

 

فروکتوز شیرین ترین در بین این سه ترکیب است و پس از آن دکستروز (گلوکز) قرار دارد. دکسترین دارای حداقل طعم شیرین است. برای رسیدن به یک میزان شیرینی، به مقدار کمتری از فروکتوز نسبت به سایرین نیاز است.

 

خرید عمده دکسترین در فروشگاه اشیم

 

منبع دستیابی به کربوهیدرات ها

 

دکسترین از هیدرولیز نشاسته به دست می آید، در حالی که دکستروز (گلوکز) را می توان از منابع مختلفی از جمله نشاسته و شربت ذرت با فروکتوز بالا به دست آورد. فروکتوز به طور طبیعی در میوه ها، عسل و برخی سبزیجات وجود دارد.

 

متابولیسم کربوهیدرات ها در بدن

 

دکستروز (گلوکز) به راحتی توسط بدن متابولیزه می شود و منبع اولیه انرژی برای سلول ها است. فروکتوز عمدتاً در کبد متابولیزه می شود و مسیر متابولیکی متفاوتی دارد. دکسترین مستقیماً متابولیزه نمی شود زیرا باید ابتدا به واحدهای گلوکز تجزیه شود.

 

کاربردهای کربوهیدرات

 

دکسترین معمولاً به عنوان یک عامل ضخیم کننده، چسب و مواد پوشش دهنده استفاده می شود. دکستروز (گلوکز) به عنوان شیرین کننده، بستر تخمیر و منبع انرژی در غذا، نوشیدنی و کاربردهای پزشکی استفاده می شود. فروکتوز در درجه اول به عنوان یک شیرین کننده در محصولات غذایی و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود.

 

تأثیر کربوهیدرات ها بر قند خون

 

دکستروز (گلوکز) تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون و پاسخ انسولین دارد، در حالی که فروکتوز تأثیر کمتری دارد. دکسترین تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون ندارد زیرا ابتدا باید به واحدهای گلوکز تجزیه شود.

 

خرید عمده دکستروز در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

به طور خلاصه، دکسترین یک کربوهیدرات پیچیده است که به عنوان یک عامل غلیظ کننده و چسب استفاده می شود، در حالی که دکستروز (گلوکز) و فروکتوز قندهای ساده ای هستند که به عنوان شیرین کننده در کاربردهای مختلف استفاده می شوند. دکستروز به عنوان یک منبع انرژی عمل می کند و تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون دارد، در حالی که فروکتوز شیرین تر است و تأثیر کمتری بر سطح قند خون دارد. درک تفاوت بین این کربوهیدرات ها به انتخاب ماده مناسب برای کاربردهای خاص و ملاحظات رژیم غذایی کمک شایانی می کند.

 

خرید دکسترین، دکستروز و فروکتوز

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم مفتخر است که در زمینه کربوهیدرات ها و قندها نیز پیشگام بوده و بسیاری از این محصولات را جهت عرضه در فروشگاه خود قرار داده است. هم اکنون امکان خرید خرد و عمده دکسترین، دکستروز و فروکتوز در فروشگاه اشیم امکان پذیر می باشد. فروشگاه اشیم سعی کرده است تا این محصولات را با بالاترین کیفیت همراه با پایین ترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار دهد.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left