واتساپ

تفاوت بین اسید سیتریک و اسید آسکوربیک چیست؟

1403/02/19

تفاوت اسید سیتریک و آسکوربیک اسید

 

امروزه با افزایش روزافزون تولیدات در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، استفاده از مواد شیمیایی مختلف جهت کاربردهای گوناگون رواج پیدا کرده است. اسیدها یکی از مهمترین دسته بندی این مواد شیمیایی می باشند که در کاربردهایی مانند نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شوند. از اسیدهای پرکاربرد در صنعت، می توان به اسید سیتریک و اسید آسکوربیک اشاره نمود. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم در این مقاله به معرفی اسید سیتریک و اسید آسکوربیک پرداخته و تفاوت بین آنها را بیان می کند و به چگونگی نحوه خرید اسیدسیتریک و اسید آسکوربیک می پردازد. لذا جهت بررسی این اسیدها، ابتدا به معرفی این اسیدها پرداخته خواهد شد.

 

1- سیتریک اسید چیست؟

 

اسید سیتریک ماده ای شیمیایی است که برای نخستین مرتبه از عصاره لیمو به دست آمد. اسید سیتریک ترکیبی شیمیایی با خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد اما بر خلاف اسید آسکوربیک ماده ای ضروری برای سلامت بدن حساب نمی شود. این اسید دارای طعمی ترش است که جهت طعم دهندگی قوی از آن بهره برده می شود. علاوه بر طعم دهندگی، به علت خاصیت اسیدی سیتریک اسید، از این اسید پرکاربرد جهت مبارزه با ویروس ها و باکتری های موجود در مواد غذایی نیز بهره برده می شود. کاربرد اسید سیتریک منحصر به صنایع مواد غذایی نیست و در صنایع دیگری مانند صنایع دارویی نیز از این اسید استفاده می شود. در تثبیت کردن داروها، ردپاهایی از این اسید کاربردی به چشم می خورد.

 

جهت خرید اسید سیتریک خوراکی، صنعتی، دارویی و غیره به صورت خرد و عمده می توانید از طریق همین لینک اقدام نمایید و یا با تیم فروش اشیم تماس حاصل بفرمایید.

 

1-2- کاربردهای سیتریک اسید

 همانطور که مطرح شد، اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی به کار گرفته می شود. این استفاده هم در مواد غذایی جامد و هم در انواع نوشیدنی ها دیده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این اسید، عامل کیلیت ساز است که سیتریک اسید را به یک ماده کاربردی تبدیل کرده است. همچنین این اسید در مواد آرایشی-بهداشتی نیز دیده می شود و به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده به کار گرفته می شود که این کاربردها سبب شده است که خرید سیتریک اسید در بین اسیدها، تفاوت چشم گیری داشته باشد و بیشتر خرید آن به صورت عمده و در تناژهای بالا صورت گیرد.

 

خرید حضوری و آنلاین سیتریک اسید

 

2- آسکوربیک اسید چیست؟

 

آسکوربیک اسید یک اسید ویتامینی است که همگان آن را با نام ویتامین سی می شناسند که پروسه ترمیم بافت های بدن به این اسید یا این ویتامین وابسته است. بسیاری از فرآیند ها مانند کلاژن سازی، جذب یون های آهن، تقویت سیستم ایمنی ، ترمیم خراش ها و زخم های داخلی و خارجی و مستحکم شدن استخوان و دندان ها به حضور ویتامین سی وابسته است. همچنین اسکوربیک اسید دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و همین خاصیت آنتی اکسیدانی سبب می شود تا آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن خنثی شود. زیاد شدن رادیکال های آزاد سبب بروز بیماری هایی مانند انواع سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و آرتروز می شود. البته این اسید نیز مانند هر ماده شیمیایی دیگری در مقادیر زیاد می تواند به بدن آسیب برساند و بایستی در مصرف آن با احتیاط عمل کرد. حداکثر مقداری که می توان از این اسید استفاده کرد، ۲۰۰۰ میلی گرم در روز می باشد. اسید اسکوربیک به صورت طبیعی در میوه ها و  غذاها و هم به صورت قرص و هم به شکل تزریقی وجود دارد و به راحتی جذب بدن می شود. علت اصلی خرید و فروش بسیار بالای اسید آسکوربیک، کاربرد دوجانبه آن در مواد غذایی می باشد که هم سبب ماندگاری بالای ماده غذایی می شود و هم دارای خاصیت ویتامینی و ضد رادیکالی می باشد.

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم، این اسید پرکاربرد را نیز در کنار سایر اسیدهای دیگر، در سبد محصولات خود قرار داده است. لذا جهت خرید آسکوربیک اسید به صورت آنلاین، می توانید بر روی همین لینک کلیک نمایید.

 

3- تفاوت های اسید آسکوربیک و اسید سیتریک

 

1-3- تفاوت اسیدها بر روی سلامتی

 

سیتریک اسید نیز مانند آسکوربیک اسید هم به صورت طبیعی وجود دارد و هم می توان آن را به صورت سنتزی تولید کرد. در ارتباط با سیتریک اسیدهای سنتزی، گزارشاتی از واکنش های آلرژیک و برخی بیماری های دیگر ثبت شده است. البته واکنش های آلرژیک و بیماری هایی که در اثر مصرف سیتریک اسید طبیعی گزارش شده است نادر است اما تاثیرات منفی بر سلامتی انسان در اسید آسکوربیک طبیعی و سنتزی دیده نشده است. بنابراین می توان گفت که یک تفاوت بین سیتریک اسید و آسکوربیک اسید، آثار و نشانه های مختلف این اسیدها بر سلامتی بدن می باشد.

 

خرید خرد و عمده سیتریک اسید

 

2-3- تفاوت دو اسید در ساختار شیمیایی

 

سیتریک  اسید و آسکوربیک  اسید از اسید های آلی طبیعی می باشند که در دسته اسیدهای ضعیف قرار می گیرند. از تفاوت های بین سیتریک اسید و آسکوربیک اسید می توان به میزان حلالیت این اسیدها در حلال های مختلف و همچنین ساختارهای شیمیاییشان اشاره کرد. آسکوربیک اسید یک اسید یا ویتامین محلول در آب است و فرمول شیمیایی آن یک اکسیژن کمتر از سیتریک اسید دارد. اما اسید سیتریک به عنوان ویتامین شناخته شده نمی باشد.

 

 

3-3- تفاوت دو اسید به عنوان نگهدارنده

 

سیتریک اسید و آسکوربیک اسید دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند. در نتیجه از هر دو ماده در فرآیند تولید و ذخیره سازی مواد غذایی استفاده های زیادی می شود. این ترکیبات علاوه بر از بین بردن اکسیژن های رادیکالی، به حفظ تنوع و طعم غذا نیز منجر می شوند. تفاوت دیگر بین سیتریک اسید و آسکوربیک اسید در نحوه کاربردشان نیز می باشد. از دیگر تفاوت های بین سیتریک اسید و آسکوربیک اسید آن است که سیتریک اسید اسیدیته غذاها را کاهش می دهد و از رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که آسکوربیک اسید به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده کمتری نسبت به سیتریک اسید دارد، اما از جهت حفاظت از رنگ طبیعی میوه و سبزیجات و نگهداری از گوشت های فراوری شده و غیره استفاده های زیادی می شود. تفاوت بین این دو اسید را می توان به این شکل نیز مطرح نمود که سیتریک اسید را می توان حتی به عنوان تمیز کننده نیز استفاده نمود اما اسید آسکوربیک چنین خاصیت و کاربردی را دارا نمی باشد.

 

خرید حضوری و آنلاین آسکوربیک اسید

 

4-3- تفاوت در طعم

 

همانطور که بارها اشاره شد، در پروسه تولید مواد غذایی از سیتریک اسید و آسکوربیک اسید استفاده می شود. تفاوت بین سیتریک اسید و آسکوربیک اسید در عطر و طعم سبب شده است که کاربردهای متفاوتی از این اسید ها دیده شود. ویتامین سی عطر و طعم تلخ تری نسبت به سیتریک اسید دارد و در مقابل سیتریک اسید دارای طعم ترشی بیشتری است. بنابراین در صنایع غذایی مختلف ترجیح داده می شود تا از سیتریک اسید استفاده شود تا  طعم تلخی کمتری به محصول داده شود.

 

خرید خرد و عمده اسید آسکوربیک

 

5- خرید سیتریک اسید و آسکوربیک اسید به صورت آنلاین

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم امیدوار است که مطالب سودمندی از آسکوربیک اسید، سیتریک اسید و تفاوت ما بین این دو اسید را بازگو کرده باشد و این مطالب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. همچنین شما می توانید جهت خرید آنلاین این اسیدهای کاربردی به صورت آنلاین از لینک های موجود در همین مقاله استفاده نمایید. از راه های دیگر خرید سیتریک اسید، راه های تماس مطرح شده در سایت فروشگاه می باشد که می توانید به صورت تلفنی و یا شبکه های مجازی با اشیم در تماس باشید. از دیگر راه های خرید اسید آسکوربیک، خرید حضوری می باشد که می توانید با مراجعه به شرکت اشیم، محصول مورد نظر خود را دریافت نمایید.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left