واتساپ

سوربیتول، شیرین کننده همه کاره!

1403/02/11

 

امروزه صنایع غذایی، دارویی، آرایشی-بهداشتی و بسیاری از صنایع دیگر، مصرف کنندگان اصلی مواد شیمیایی می باشند. این صنایع با مصرف مواد شیمیایی با گرید و درجه خلوص مناسب، علاوه بر حفظ سلامتی مصرف کنندگان، به دنبال ارائه خدمات گسترده ای می باشند. در این مقاله، فروشگاه مواد شیمیایی اشیم به توضیح و چگونگی خرید یکی از پرمصرف ترین گروه های مواد شیمیایی، یعنی شیرین کننده های غذایی و سوربیتول، یکی از پرمصرف ترین مواد این دسته پرداخته است.

 

1- شیرین کننده ها

 

شیرین کننده ها موادی هستند که به دلایل مختلفی به عنوان جایگزین شکر برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند. آنها به طور معمول بسیار شیرین تر از شکر هستند و کالری کمتری نیز دارا می باشند، بنابراین برای رسیدن به سطح مطلوب شیرینی، فقط مقادیر کمی از آنها مورد نیاز است. این شیرین‌ کننده ‌ها معمولاً در محصولاتی که به ‌عنوان گزینه ‌های «بدون قند» یا «رژیمی» به بازار عرضه می ‌شوند استفاده می‌ شوند و برای افرادی که به دنبال کاهش کالری یا قند مصرفی خود هستند، جذاب هستند. انواع مختلفی از شیرین کننده ها برای استفاده در کشورهای مختلف تایید شده است. این مواد یا به صورت طبیعی و یا به صورت مصنوعی و سنتزی تهیه می شوند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

 

    - آسپارتام: در محصولاتی مانند نوشابه های رژیمی، آدامس های بدون قند یافت می شود.

 

    - سوکرالوز: اغلب در نوشیدنی ها، محصولات پخته شده و سایر محصولات استفاده می شود.

 

    - ساخارین: یکی از قدیمی ترین شیرین کننده های مصنوعی که در محصولات بسیاری یافت می شود.

 

     - پتاسیم آسه سولفام: اغلب با سایر شیرین کننده ها ترکیب می شود و در انواع غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود.

 

    - استویا: استویا که از برگ های گیاه استویا گرفته می شود، یک شیرین کننده طبیعی است اما اغلب فرآوری شده و به شکل پودری تصفیه می شود.

 

- سوربیتول: از پرمصرف ترین شیرین کننده ها که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

خرید سوربیتول به صورت خرده و عمده در اشیم

 

2-1- ویژگی های شیرین کننده

 

شیرین کننده ها بسیار شیرین تر از شکر هستند و معمولاً بسته به نوع آنها بین 30 تا 8000 برابر شیرین تر هستند. این بدان معنی است که فقط مقادیر بسیار کمی برای رسیدن به میزان شیرینی مورد نیاز است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت شیرین کننده های مصنوعی این است که کالری کم یا حتی بدون کالری هستند. آنها می توانند برای افرادی که سعی در مدیریت وزن یا سطح قند خون خود دارند مفید باشند. در حالی که شیرین کننده ها می توانند شیرینی ایجاد کنند، ممکن است همیشه طعم و بافت شکر را دقیقا تکرار نکنند. برخی از افراد ممکن است متوجه تفاوت طعم شوند یا طعم کمی را با شیرین کننده های خاص تجربه کنند. این دسته از مواد معمولاً در طیف وسیعی از محصولات از جمله نوشیدنی ها، محصولات فراوری شده، محصولات لبنی، چاشنی ها و شیرین کننده های استفاده می شوند.

 

خرید آسپارتام به صورت خرده و عمده در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

3-1- شیرین کننده غیر شکر و قند مصرف کنیم یا خیر؟

 

شیرین کننده های مصنوعی و طبیعی غیر از قند و شکر، به دلیل ایمنی آنها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند و سازمان های نظارتی مانند FDA ، سازمان غذا و دارو در ایالات متحده و EFSA (سازمان ایمنی غذای اروپا) در اروپا آنها را برای مصرف تایید کرده اند. در محدوده های مشخص شده با این حال، مناقشات و بحث‌ هایی در مورد ایمنی و اثرات بالقوه درازمدت سلامتی آنها به وجود آمده است، اگرچه شواهد علمی در حمایت از این نگرانی ‌ها محدود است.

 

خرید آسه سولفام پتاسیم با بالاترین کیفیت در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

2- تاریخچه شیرین کننده ها

 

اولین شیرین کننده مصنوعی مستند ساخارین است که در سال 1879 توسط کنستانتین فالبرگ، شیمیدان شاغل در دانشگاه جانز هاپکینز کشف شد. فالبرگ هنگام کار با مشتقات قطران زغال سنگ به طور تصادفی ساخارین را در آزمایشگاه کشف کرد. این ماده در طول جنگ جهانی اول و دوم با کمبود شکر محبوبیت گسترده ای پیدا کرد. سوربیتول نیز به عنوان یک شیرین کننده غیر مصنوعی برای اولین بار در سال 1872 توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام آگوستین پیر دوبرونفوت در طی تحقیقات خود در مورد کاهش گلوکز کشف شد. با این حال، پتانسیل تجاری آن تا مدت ها بعد محقق نشد.

 

عرضه مستقیم و بدون واسطه ساخارین در فروشگاه آنلاین اشیم

 

3- سوربیتول چیست؟

 

سوربیتول یک قند الکلی است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد، اما معمولاً به طور تجاری از گلوکز از طریق فرآیندی به نام هیدروژناسیون تولید می شود. معمولاً به عنوان جایگزین شکر در محصولات غذایی مختلف و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

 

1-3- ترکیب شیمیایی

 

سوربیتول که به گلوسیتول نیز معروف است دارای فرمول شیمیایی C6H14O6 است. از گروه الکل های قندی است که پلی ال هایی هستند که از قندها به دست می آیند. سوربیتول یک الکل قند شش کربنه است که از گلوکز به دست می آید. این ماده حدود 60 درصد به شیرینی ساکارز (شکر) است. طعم شیرینی دارد اما در هنگام مصرف، اثر خنک کنندگی در دهان ایجاد می کند، شبیه به سایر الکل های قند مانند زایلیتول و اریتریتول. این ترکیب حاوی حدود 2.6 کالری در هر گرم است، در حالی که برای ساکارز 4 کالری در هر گرم است. محتوای کالری کمتر آن، آن را برای استفاده در محصولاتی که به عنوان «بدون قند» یا «کم کالری» به بازار عرضه می شوند، جذاب می کند.

 

عرضه مستقیم سوربیتول در فروشگاه اشیم

 

2-3- کاربردهای غذایی

 

 سوربیتول به طور گسترده ای به عنوان یک شیرین کننده و مرطوب کننده (عامل حفظ رطوبت) در محصولات غذایی و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. معمولاً در آب نبات های بدون قند، آدامس ها، دسرها، محصولات پخته شده و نوشیدنی های کم کالری یافت می شود. همچنین در زمینه های دارویی و پزشکی نیز کاربرد دارد. به عنوان یک ماده کمکی در داروها، به ویژه در فرمولاسیون های مایع مانند شربت ها و سوسپانسیون ها استفاده می شود. خواص ملین سوربیتول آن را برای رفع یبوست و پاکسازی روده قبل از انجام اقدامات پزشکی مفید می کند.

 

خرید سوربیتول تنها با چند کلیک در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

3-3- ایمنی

 

سوربیتول برخلاف قندهای معمولی به پوسیدگی دندان کمک نمی کند زیرا توسط باکتری های دهان تخمیر نمی شود تا اسیدهایی تولید کند که مینای دندان را فرسایش دهد. این خاصیت سوربیتول را به یک عنصر رایج در آدامس های بدون قند و سایر محصولات مراقبت از دهان تبدیل می کند. در حالی که سوربیتول به طور کلی برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می شود، مصرف مقادیر زیاد سوربیتول می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و اسهال شود، به ویژه در افرادی که حساسیت های گوارشی دارند. توصیه می شود محصولات حاوی سوربیتول را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

خرید سوکرالوز تنها با چند کلیک در فروشگاه اشیم

 

4- خرید سوربیتول و انواع شیرین کننده ها در فروشگاه اشیم

 

فروشگاه مواد شیمیایی اشیم همواره سعی نموده است تا بیشترین تنوع را در بین فروشگاه های آنلاین مواد شیمیایی داشته باشد. لذا یکی از مهمترین گروه های مواد شیمیایی، یعنی مواد شیمیایی غذایی را در سید محصولات خود قرار داده است. در این گروه نیز انواع متعددی از مواد شیمیایی وجود دارند که شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی از جمله آنها می باشند. لذا مشتریان گرامی می توانند جهت خرید انواع شیرین کننده ها، هم از طریق سایت مجموعه و هم از طریق سایر راه ها، با تیم فروش اشیم در تماس باشند.

 

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left